سبد خرید 0

ویژگی ظروف پلاستیکی نگهداری روغن خوراکی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 10 خرداد 1403 در ساعت 29 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ویژگی ظروف پلاستیکی نگهداری روغن خوراکی

روغن دسته‌ای از مایعات است که با آب مخلوط نمی‌شوند و به دلیل آن که چگالی آن‌ها کمتر از آب است، روی آب شناور می‌مانند. اصولا روغن به چربی گفته می‌شود که در دمای اتاق معمولا به حالت مایع می‌باشد به جز روغن نباتی و روغن حیوانی. روغن‌ها هم همچون چربی‌ها متشکل از تری گلیسرید، مونوگلیسرید و مقداری هم دی گلیسرید می‌باشند. از آنجا که روغن حاوی مقدار زیادی چربی غیراشباع است، در دمای اتاق مایع می‌باشد. روغن‌ها انواع مختلف دارند. می‌توانند صنعتی بوده یا برای مصارف خوراکی مورد استفاده قرار گیرند. از روغن استفاده متعددی می‌شود. روغن پالم یکی از محصولات صنعتی کشورهای پیشرفته است.

بطری مناسب برای نگهداری روغن خوراکی

روغن‌های خوراکی

روغن‌های خوراکی را معمولا از چربی‌های نباتی یا حیوانی به دست می‌آورند. چربی‌های نباتی در دمای اتاق مایع هستند. این نوع روغن‌ها را اغلب از گیاهان، مغز میوه، دانه گیاه و… تهیه می‌کنند. البته اغلب چربی‌های حیوانی در دمای اتاق به حالت جامدند و بنابراین نمی‌توان آن‌ها را جزو روغن به حساب آورد. اما برخی جانوران از جمله ماهی، وال و برخی از حیواناتی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند، چربی بدنشان به حالت روغن مایع می‌باشد.

معمولا از روغن برای سرخ کردن و پختن غذا استفاده می‌شود. گاهی به منظور نگهداری از مواد غذایی هم به آن‌ها روغن می‌زنند.

در زندگی مدرن امروزی روغن به جزو جدانشدنی هر غذایی تبدیل شده است، کمتر کسی را می بینید که در غذای خود از روغن استفاده نکند همچنین همه ی رستوران ها برای طبخ غذاهای خود از این ماده ی غذایی استفاده می کنند. اصولا چربی ها به دو دسته ی گیاهی و حیوانی تقسیم می شوند که حالت گیاهی آن ها مایع و حالت حیوانی آن ها جامد است، همچنین چربی های جامد اشباع شده و چربی های مایع غیر اشباع هستند و از همین نظر تاثیر متفاوتی بر سلامتی انسان ها دارند.

از آنجایی که چربی ها بعد از کربوهیدرات ها دومین ماده ای هستند که انرژی مورد نیاز انسان ها را تامین می کنند، وجود آن ها در برنامه غذایی هر فردی از واجبات است اما اگر به شیوه زندگی خود و جامعه ی اطرافتان نگاهی بیاندازید متوجه خواهید شد که مصرف چربی در هر وعده ی غذایی بیش از نیاز هر انسانی گنجانده شده و همین موضوع بیماری های زیادی را برای افراد در پی خواهد داشت.

مطالعه کنید: خرید گالن پلاستیکی مخصوص روغن سویا

انتخاب بهترین بطری پلاستیکی برای نگهداری روغن

شاید برایتان سوال باشد که بهترین بطری برای نگهداری روغن چه بطری است. درواقع روغن یکی از اصلی ترین مایحتاج یک خانواده است. چرا که از روغن برای سرخ کردن و طبخ غذای روزانه استفاده می شود. حال آنکه بطری نیز در کیفیت روغن تاثیر بسیار زیادی دارد. متریال و رنگ بطری میتواند باعث حفظ کیفیت یا پایین آمدن کیفیت مصرفی ما شود. امروزه کیفیت روغن و تاثیر آن بر سلامت ما بر هیچکس پوشیده نیست بنابراین استفاده از روغن های ارگانیک و نگهداری آن ها در بطری و فضای مناسب نیز بسیار مهم است. بنابراین تصمیم گرفتیم مقاله ای ارائه دهیم که در آن به نحوه نگهداری روغن و بطری مناسب آن بپردازیم.

تصویر انواع بطری مخصوص روغن

نکات مهم نگهداری انواع روغن خوراکی

یکی از اصلی ترین نکات در نگهداری روغن، شرایط نگهداری دور از اکسیژن است. به طوری که لازم است درب ظرف یا بطری روغن را پس از هر بار استفاده محکم ببندید. در واقع اکسیژن یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در کاهش کیفیت روغن است. بنابراین سعی کنید با هر روشی که میتوانید درب روغن را به خوبی محکم کنید.

دومین عامل مهم برای نگهداری روغن ها شرایط خشک و خنک است. یعنی بهتر است روغن مصرفی خود را در فضایی کاملا خشک و خنک نظیر یخچال یا کابینت قرار دهید.

سومین عامل استفاده از قاشق تمیز است. اگر از روغن مایع استفاده می کند که چه بهتر، اما اگر از روغن جامد استفاده می کنید به هیچ وجه از قاشق کثیف برای برداشتن روغن استفاده نکنید.

عناصری که روی فاسد شدن روغن‌های خوراکی تاثیر می‌گذارند

روغن‌های خوراکی از مهم‌ترین مواد در آشپزی ما ایرانیان و حتی دیگر کشورها هستند. به همین دلیل، بسیاری از برندهای تولیدکننده‌ی روغن‌های خوراکی به دنبال روش‌هایی هستند تا بتوانند محصولاتی تولید کنند که ابتدا تمام مواد مغذی را داشته باشند، سپس این محصولات در بسته‌بندی‌هایی به بازار عرضه شوند که مدت زمان نگهداری از آن‌ها بیشتر و کیفیت محصول تا پایان مدت زمان استفاده حفظ شود. حتی در برهه‌ای از زمان، بحث شفاف و غیرشفاف بودن بطری‌های روغن، به یکی از اصلی‌ترین بحث‌های این حوزه تبدیل شد و برخی اعتقاد داشتند که شفاف و غیرشفاف بودن این بطری‌ها می‌تواند روی کیفیت روغن اثر بگذارد.

عوامل فاسد شدن روغن خوراکی

اما امروزه، هیچ روش استانداردی در جهان برای نگهداری روغن‌های خوراکی وجود ندارد، زیرا تمام روش‌ها منحصر‌به‌فرد هستند. با این وجود، عوامل زیر در نگهداری روغن خوراکی حیاتی هستند:

  • گرما

گرما باعث تسریع واکنش‌های شیمیایی می‌شود و همین موضوع می‌تواند روغن را سریع‌تر فاسد کند. تابش نور مستقیم به روغن باعث تغییر خواص روغن و سرعت فرایند اکسیداسیون می‌شود. در نتیجه روغن می بایست در جای خنک نگهداری گردد.

  • اکسیژن

در روغن‌ها به میزان محدودی اسید چرب آزاد وجود دارد که به راحتی با اکسیژن واکنش داده و سبب فساد اکسیداتیو روغن‌های گیاهی می گردند. در نتیجه از قرار گرفتن روغن درتماس با اکسیژن می‌بایست اجتناب شود. یعنی بهتر است پس از هر بار مصرف، بلافاصله درب بطری محکم بسته شود تا از ورود هوا به بطری جلوگیری گردد.

  • نور

نور، اکسیداسیون اسیدهای چرب را تسریع می‌کند. حتی می‌تواند باعث کاهش قابل توجه آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین دی، خواص امگا 3، 6 و 9 و میزان ویتامین E در روغن شود. بنابراین، توصیه این است که از روغن‌های خوراکی در فضایی تاریک نگهداری کنید.

بطری شفاف یا بطری غیرشفاف

تفاوت بطری‌های شفاف و غیرشفاف روغن خوراکی

همان‌طور که در بالا اشاره کردیم گرما، اکسیژن و نور از جمله مهم‌ترین عوامل در نگهداری روغن‌های خوراکی هستند. اما یکی دیگر از عوامل مهم را می‌توان ظرف و یا بطری روغن‌ها نامید. ظروف پلاستیکی  به علت ماهیت و ساختارشان، می‌توانند در اثر ترکیب با دیگر عناصر واکنش‌های شیمیایی از خود نشان دهند و همچنین، برخی عناصر مانند اکسیژن و رطوبت به داخل آنها نفوذ کنند.

درگذشته، در بسته‌بندی روغن‌های خوراکی بیشتر از بطری‌های غیرشفاف استفاده می‌شد تا از فاسد شدن روغن‌ها جلوگیری شود. دلیل استفاده از این مدل بطری‌ها، این بود که برخی روغن‌ها سرعت بیشتری در فاسد شدن دارند و در اثر قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم نور، ممکن است سریع فاسد شوند. این بطری‌ها یا حتی شیشه‌های مات، مانند مانعی در برابر تابش نور ماورا بنفش عمل می‌کنند و مدت نگهداری و استفاده از این نوع روغن‌ها را افزایش می‌دهند.

امروزه همچنان در روغن‌هایی نظیر پالم و یا روغن‌های سرخ کردنی حاوی پالم از این بسته بندی استفاده می‌شود چرا که این گونه روغن‌ها در دمای پایین شروع به نیمه جامد شدن یا جامد شدن می‌کنند که اگرچه از نظر کیفی هیچگونه تغییری در ماهیت و کیفیت روغن به وجود نمی‌آید ولی ظاهر آن مورد پسند مصرف کننده نمی‌باشد. در نتیجه از بطری‌های کدر و مات برای اینگونه روغن‌ها استفاده می‌شود. چراکه بطری‌های شفاف، مدل‌های متداول و البته محبوب مصرف‌کنندگان در زمان خرید روغن‌های خوراکی هستند.

بسیاری از مردم دوست دارند تا محصولی را خریداری کنند که از محتویات داخل بطری آن باخبر شوند. به همین خاطر انتخاب آن‌ها در قفسه روغن‌های خوراکی در فروشگاه‌ها، روغن‌هایی با بطری شفاف هستند. به همین خاطر در تولید این نوع بطری ها از فناوری یووی جهت جلوگیری از ورود نور به داخل بطری استفاده شده است که با شکست نور در خارج از ظرف، مانع از ورود نور آفتاب به درون ظرف شده و هیچ خطری برای سلامتی انسان ندارد. ولی درحالت کلی با وجود این فناوری در بطری های شفاف و یا در حین استفاده از بطری‌های غیرشفاف بهتر است همواره نگهداری روغن در مکانی تاریک، خنک و بدور از نور مستقیم خورشید نگهداری گردد.

مقاله کود و سم

قوانین و استاندارد بسته بندی روغن

رعایت قوانین و استانداردهای بسته بندی زمانی که محصول مورد نظر یک ماده خوراکی است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می‌شود. اصول بسته بندی زیر در مورد شاخت بسته بندی برای روغن خوراکی نیز صدق می‌کند:

  • بطری پلاستیکی یا قوطی فلزی روغن باید از متریال مرغوب ساخته شده باشد. برای مثال استنلس استیل یکی از بهترین مواد اولیه برای ساخت قوطی روغن نباتی است.
  • بسته بندی روغن باید به‌گونه‌ای طراحی شود که راه نفوذ اکسیژن، نور و رطوبت به داخل بسته وجود نداشته باشد.
  • طراحی باید مطابق با فرهنگ، زبان و سلایق مردم یک کشور، شهر یا منطقه صورت بگیرد.
  • تمامی اطلاعات لازم راجع‌به روغن باید بر روی بسته آن درج شوند.

ویژگی های بطری مناسب برای روغن

  • شکیل و زیبا

بسته بندی روغن باید شیک و حرفه‌ای طراحی شود تا توجه مشتری را به خود جلب کند.

  • نمایش کیفیت محصول

مشتری باید حتی با وجود بسته بندی متوجه کیفیت و مرغوبیت روغن باشد.

  • استفاده از مواد مرغوب

برای ساخت قوطی یا بطری روغن باید از متریال مرغوبی استفاده شود.

  • کمک به افزایش فروش

بسته بندی باید در جهت بازاریابی و کمک به افزایش فروش طراحی شده باشد.

  • ایجاد تمایز با سایر رقبا

یکی از اهداف بسته بندی، ایجاد وجه تمایز محصول با سایر رقبا است.

  • درج اطلاعات ضروری بر روی بسته

بر روی بطری یا بدنه قوطی روغن باید تمامی اطلاعات ضروری درج شود.

هر روغن ظرف مخصوص برای بسته بندی دارد؟

  • روغن زيتون

چنان چه اکسيداسيون روغن زيتون در ظروف مختلف از جمله PET ، شيشه شفاف و رنگي، مورد بررسي قرار گيرد، مشاهده مي شود که روغن هاي موجود در ظروف PET پايداري کمتري نسبت به نمونه هاي ذخيره شده در بطري شيشه اي دارند و به طور کل مي توان گفت که عمرانباري روغن زيتون به ترتيب زير افزايش مي يابد: ظروف PET، شيشه شفاف و شيشه رنگي. روغن زيتون عمدتا در ظروف پلاستیکی و tinplate بسنه بندی می شود. بسته بندی های بزرگ برای روغن زیتون، به صورت بشکه هاي استيل و ظروف T.P مي باشند که اين دو نوع بسته بندي فلزي براي فرآورده هاي فله اي کاربرد دارند و ديگر بسته بندي ها شامل ظروف T.P با ظرفيت کمتر، بطري هاي پلاستيکي پلي وینيل کلرايد، پلي اتيلن يا PET مي باشند و همچنين تمايل به استفاده از بطري هاي شيشه اي براي بسته بندي روغن زيتون، نيز وجود دارد.

  • روغن آفتاب گردان

بيشترين پايداري اين روغن مربوط به بسته بندي در ظروف PET و سپس قوطي هاي فلزي مي باشد. به علت بالابودن فساد اکسيداسيوني در ظروف HDPE ، اين نوع ظروف براي نگهداري روغن ها براي مدت طولاني مناسب نمي باشند. تغييرات عدد پراکسيدبيشتر تحت تأثير جنس مواد بسته بندي مي باشد و اهميت شرايط نوردهي پس از شرايط فوق مي باشد. ظروف PET زرد رنگ محصول را در مقابل نور محافظت مي کند ولي در مواردي که براساس فرهنگ جامعه، مصرف کننده ترجيح مي دهد در موقع خريد رنگ و شفافيت روغن را ببينيد، مي توان از ظروف PET شفاف استفاده نمود و در شرايط دور از نور نگهداري کرد.

  • روغن سويا

روغن سويا نسبت به روغن آفتاب گردان از مقاومت کمتري برخوردار است اين مسئله مربوط به اسيدلينولنيک موجود در روغن سويا مي باشد. بنابراين بايستي سعي گردد از ظروف مناسب جهت بسته بندي استفاده شود.Shelf – life روغن سويا در بطري هاي پلاستيکي در غياب نور، در دماي C 230، 360 روز و در دماي C 350، 135 روز مي باشد اما زمان ماندگاري روغن سويا اي که در حضور نور قرار مي گيرد، در دماي C 230 به کمتر از 60 روز مي رسد. Shelf – life روغن سويا در ظروف پلاستيکي در مقايسه با همان فراورده در بسته هاي شيشه اي و فلزي، در حضور نور و در دماهاي C 230 و C 350 کاهش مي يابد که اين کاهش به سرعت بيشتر عبور اکسيژن از پلاستيک و نوع سيستم در پوش مورد استفاده برمي گردد.

  • روغن پالم

نگهداري اين روغن در ظروف پلي اتيلن و در دماي C 400 و نور مستقيم خورشيد باعث افزايش پراکسيد مي گردد. زيرا پلي اتيلن محافظ خوبي در برابر اکسيژن نمی باشد. همچنين پيشنهاد شده براي نگهداری روغن پالم از ظروف فلزی لاک دار استفاده گردد.

نتیجه گیری

تمام تلاش خود را در این مقاله بکار گرفتیم تا شما همراهان عزیز با خواندن کامل این مقاله، بتوانید با قاطعیت تصمیم خود را گرفته و در هنگام خرید با اطمینان بسته بندی مناسب انواع روغن خوراکی را انتخاب کرده و از سلامت روغن خریداری شده مطمئن باشید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()