سبد خرید 0

ظروف یکبار مصرف گیاهی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 29 مهر 1403 در ساعت 55 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

از ظروف گیاهی گیاهی چه می دانید؟

ظرف یکبار مصرف گیاهی، همچنین به عنوان ظروف زیست‌تخریب‌پذیر یا کامپوستابل نیز شناخته می‌شوند، انواعی از ظروف مصرفی هستند که از مواد گیاهی، مانند نئولیف، کنف، چوب، ساقه گندم و… تولید می‌شوند. این ظروف مصرفی از موادی استفاده می‌کنند که به طور طبیعی در محیط زیست تجزیه می‌شوند، به عنوان مثال در فرآیند کمپوست، ظروف یکبار مصرف گیاهی ویژگی های منحصربه فردی دارند.

 از جمله ویژگی های این ظروف می توان به قالبلیت تجزیه پذری در طبیعت و در نتیجه کم ترین میزان آسیب به طبیعت، قابل بازیافت بودن، قابل تولید بودن از منابع تجدید پذیر، بی بو و بدون طمع و از نظر بیولوژیکی خنثی هستند. مواد اولیه ظروف گیاهی بیشتر از منابع طبیعی گیاهی هستند و می‌توانند در شرایط مختلف زیست محیطی تجزیه شوند، بدون ایجاد آلودگی محیطی.

ظروف یکبار مصرف گیاهی چیست؟

مواد اولیه در ساخت ظروف یکبار مصرف گیاهی ماده ای به نام PLA است. این ماده نوعی پلی استر است و از موادی ساخته می شود که قابلیت تجدید پذیری دارند و قابل بازیافت هستند و از نظر بیولوژیکی خنثی می باشند.

یکی از ویژگی های ظروف گیاهی این است که مواد اولیه ظروف گیاهی معمولاً از منابعی مانند گیاهان تجدیدپذیر به دست می‌آیند. ظروف گیاهی معمولا بدون بو و طعم خاصی هستند. و به علت خنثی بودن برای بدن انسان و حیوان ضرری ندارد.

در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی از چه موادی استفاده می شود؟

در ساخت ظروف یک بار مصرف گیاهی به جای استفاده از مشتقات نفتی مانند پت از موادی که منشا گیاهی و تجدید پذیر دارند، استفاده می شود. تجدید پذیر بودن به معنی این است که طبیعت قادر است این ظروف را به سرعت از بین ببرد و تجزیه کند . مشکلی که در برخی از ظروف پلاستیکی وجود دارد این است که تا سال های طولانی این ظروف در طبیعت باقی می مانند.

پلیمر های به کار رفته در ساخت ظروف یک بار مصرف گیاهی الیاف ضعیف شده ی نشاسته و گندم می باشد. از آن جایی که این پلیمر ها قدرت و دوام چندانی ندارند. با اسید های چرب گیاهی تقویت می شوند. خاصیت آب گریز بودن در این ظروف با افزودن اسید های چرب افزایش میابد.

بنابراین اسید های چرب گیاهی دو هدف تقویت دوام ظروف گیاهی و هم چنین آب بند نمودن این ظروف را محقق می سازد. هم چنین استفاده از موم و عسل برای تقویت خاصیت آب گریزی در این ظروف مرسوم می باشد.

ویژگی ظروف گیاهی یکبار مصرف چیست؟

  1. به دلیل خنثی بودن برای بدن انسان و حیوان ضرری ندارد.
  2. برای تهیه ظروف یکبار مصرفی از مواد نفتی استفاده نمی شود.
  3. مواد اولیه ظروف گیاهی معمولا از منابعی مانند گیاهان تجدیدپذیر به دست می‌آیند.
  4. ظروف گیاهی بدون بو و طعم خاصی هستند، که مزیتی در استفاده از آنها در صنایع غذایی دارد.
  5. بسیاری از ظروف یکبار مصرف گیاهی می‌توانند بازیافت شوند و مجددا به فرآیند تولید بازگردانده شوند.
  6. ظروف گیاهی کمترین تأثیر زیست‌محیطی را دارند و در فرآیند تولید نیز میزان انرژی مصرفی کمتر است.
  7. اصلی ترین مزایا ظروف یکبار مصرف گیاهی این است در تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی از مواد شیمیایی استفاده نمی شود.
  8. این ظروف می توانند دمای بین ۲۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کنند به همین دلیل می توان بدون نگرانی از آن ها در مایکروفر قرار داد.
  9. از مزیت های دیگر ظروف یکبار مصرف این است که قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست هستند در واقع این ظروف با توجه به شرایط محیطی مانند فشار، دما و میکروارگانیسم های موجود در خاک قادرند در طی ۵ تا ۶ ماه تجزیه شوند و دوباره به طبیعت باز گردند.

معایب ظروف پلاستیکی یکبار مصرف گیاهی چیست؟

  • قیمت بالای تمام شده

اصلی ترین ایراد ظروف یکبار مصرف قیمت بالا آن هاست.

  • آموزش در مورد قابلیت بازیافت

 عدم آگاهی و درک عمومی ممکن است منجر به دفع نادرست پلاستیک های زیستی شود و باعث ایجاد عوارض در فرآیند بازیافت شود.

  • معمای کمپوست سازی

 کمبود امکانات کمپوست تجاری مانع دفع کارآمد بسته بندی های گیاهی می شود و نیاز به رشد زیرساختی و آگاهی مصرف کننده را برجسته می کند.

  • سیاست

 علیرغم پیشرفت در ممنوعیت پلاستیک های یکبار مصرف، چارچوب های نظارتی هنوز به جایگزین های زیست تخریب پذیر و کمپوست پذیر نرسیده اند، که چالش هایی را در پذیرش و دفع مناسب آنها ایجاد می کند.

  • ایجاد مشکلات زیست محیطی

در صورتی که شرایط خاص برای تجزیه این ظروف در طبیعت وجود نداشته باشد ممکن است مشکلات زیست محیطی را به همراه داشته باشد. شما میتوانید برای خرید قابلمه پلاستیکی گیاهی از سایت ما اقدام کنید.

  • نیازمند به تجهیزات گران

یکی از نقاط ضعف بیوپلاستیک ‌ها، این است که به پردازشگرهای سنتی پرهزینه نیاز دارند چرا که بایستی در  دمای بالا در مقیاس صنعتی تجزیه شوند. در کنار مسئله هزینه، نیاز به در دسترس بودن این تجهیزات نیز بسیار دردسر ساز می باشد.

  • نیازمند به زمین ‌های زراعی زیاد

زمین های زراعی، محیط ساخت ظروف گیاهی هستند. پس برای تهیه این ظروف به خرید منابع مانند مزرعه گندم و ذرت نیاز است که البته در این صورت بخش غذایی دچار مشکل می شود چون بیشتر زمین های زراعی در راه تولید ظروف یکبار مصرف گیاهی به کار گرفته می شود.

  • هزینه زیاد تحقیق و توسعه

هزینه تولید این ظروف بسیار بالاست و ساخت آن به زمان زیادی نیاز دارد. در برخی از کشورها از مناسب ترین فرمول برای تامین هزینه آن استفاده می کنند. در کشورهای خارجی برخی از افراد محقق اساتید دانشگاه یا دولت این هزینه را متقبل می شوند. این کار به آزمایش‌ها بی شمار و متعددی نیاز دارد که همه این ها هزینه بالا را در پی دارد. پس این محصول تجهیزات مدرن و زیادی برای تولید نیاز دارد.

انواع بسته بندی ظروف یکبار مصرف گیاهی

  • ظروف باگاس

باگاس با استفاده از محصولات جانبی نیشکر به عنوان یک ماده کارآمد، بادوام و دوستدار محیط زیست است.

  • فنجان های بیوپلاستیک

مشتق شده از مواد گیاهی، PLA به عنوان یک جایگزین برای فنجان های پلاستیکی است.

  • خمیر بکر کرافت

در حالی که کاغذ سنتی مبتنی بر گیاه است اما در اینجا تاکید بر خمیر بکر برای دوام بیشتر است که در ساخت کاغذ روغنی و بسته بندی محکم مانند جعبه پیتزا استفاده می شود.

  • میسلیوم قارچ

 بسته بندی قارچ با استفاده از خواص چسبندگی طبیعی میسلیوم، استحکام پلاستیک های فوم مصنوعی را به خوبی نشان میدهد.

  • جلبک دریایی

 بسته بندی های بر پایه جلبک دریایی فراوان و در دسترس هستند و گزینه جالبی می باشند.

  • پوسته نارگیل

 تبدیل پوسته نارگیل به مواد بسته بندی، گزینه ای محکم، سبک و سازگار با محیط زیست است.

آیا ظروف یکبار مصرف گیاهی نیزقابل استفاده در مایکروویو هستند؟

خوشبختانه ظروف یکبار مصرف گیاهی اخیراًبه دلیل مزایای بسیار زیادی که داشتند به محبوبیت فوق العادهای دست یافتند. استفاده از محصولات گیاهی باعث کاهش حجم زباله ها در مراکز دفن زباله می شود. همچنین این ظروف به دلیل اینکه زیست تخریب پذیر است باعث آلودگی آب ها و خاک و اقیانوس ها نمی شود.

ظروف گیاهی با محیط زیست سازگار بوده و از مواد سمی و شیمیایی در پروسه ساخت آنها استفاده نشده است. این محصولات می‌توانند با گذشت زمان در طبیعت به خود تجزیه شوند.  ماده  ای که پس از تجزیه آنها در طبیعت به جای می‌ماند، سمی نیست. به همین دلیل مصرف کنندگان ظروف گیاهی از این ظروف برای صرف غذاهای سرد و گرم خود استفاده می کنند.

اما با وجود تمام مزایایی که ظروف گیاهی دارند، آیا ظروف یکبار مصرف قابل استفاده در مایکروویو نیز می باشند؟ از آنجا که ظروف گیاهی از مواد آلی و تجدید پذیر مانند نشاسته ذرت ساخته می شوند، آنها را سازگار با محیط زیست می نامند. این ظروف قابل استفاده در مایکروویو می باشند. این ظروف برخلاف ظروف آلومینیومی و کاغذی، هنگام گرم شدن از خود مواد مضر نشت نمی دهند. بنابراین امواج مایکروویو برای این ظروف مضر نیست.

بررسی تاریخچه پلیمرهای گیاهی

تلاش برای تولید پلیمرهای گیاهی در جهان، از سال 1970 و به دلیل بروز بحران نفت آغاز شد. کشورهای پیشرفته در آن زمان در پی یافتن جایگزینی برای مواد نفتی برای تولید ظروف و بسته‌بندی‌ها بودند.

اولین ظروف گیاهی در دهه 1970 تولید شدند، اما تولید گسترده آن در آمریکا به سال 2002 برمی‌گردد. در کشور ما نیز محققان از سال 1386 موفق به تولید پلیمرهای گیاهی شدند و جالب است بدانید ایران پنجمین کشور دنیاست که فناوری تولید پلیمرهای گیاهی را به ثبت رساند.

در کشورهایی که دارای فناوری تولید پلیمرهای گیاهی هستند، از سیب‌زمینی، نشاسته و گندم در این زمینه استفاده می‌شود. در ایالات متحده، ظروف گیاهی از نشاسته ذرت و در ایتالیا و انگلستان از نشاسته سیب‌زمینی تولید می‌شوند. در ایران، برای تولید پلیمرهای گیاهی، بیشتر از نشاسته ذرت و گندم به‌دلیل فراوانی آن‌ها، استفاده می‌شود.

راه‌های تشخیص سلامت ظروف گیاهی

  • ظروف گیاهی باید سطح یکنواختی داشته باشند.
  •  هنگام قرار گرفتن در مقبل نور، تیرگی، لکه سیاه و رگه در آن دیده نشود.

نظر متخصصان تغذیه و سلامت درباره ظروف گیاهی

طبق توصیه وزارت بهداشت، مصرف‌کنندگان بهتر است از ظروف یک‌بار مصرف گیاهی دارای مجوز استفاده کنند. در کشور ما ظروف یک‌ بار مصرف گیاهی که از نشاسته ذرت یا گندم تولید می‌شوند، طبیعی، تجزیه‌پذیر و زیست‌تخرب‌پذیر هستند و مشکلی نیز برای سلامتی بوجود نمی‌آورند.

بررسی‌ها در فرانسه نشان می‌دهد که ظروف تولید شده از پلی استایرن برای سلامتی خطرناک و در مواقعی سرطان‌ زا هستند. همچنین، ظروف یک‌ بار مصرف پلاستیکی موجب آلودگی محیط زیست می‌شود. از این رو، طبق دستور وزارت بهداشت، مصرف ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی (تهیه شده از پلی استایرن) در بیمارستان‌ها، بوفه‌ها، رستوران‌ها، دانشگاه‌ها و... برای سرو غذا و نوشیدنی ممنوع اعلام شده است.

همچنین، حمل و بسته‌بندی مواد غذایی در ظروف پلاستیکی یک‌بار مصرف از جنس پلی استایرن به دلیل آزاد شدن مواد خطرناک و سرطان‌زا بودن، از سوی وزارت بهداشت ممنوع اعلام شده است.

پیشرفت‌ در تولید محصولات پلیمری گیاهی

امروزه، با استفاده از پلیمرهای گیاهی می‌توان انواع محصولات و قطعات را تولید کرد و محدودیتی برای نوع کالا وجود ندارد. به طور مثال، در اروپا، قطعه نگهدارنده توپ گلف در زمین، از پلیمرهای گیاهی ساخته می‌ شود و پس از کاشت در زمین آن را خارج نمی‌کنند، زیرا به سرعت تجزیه خواهد شد. همچنین، امروزه در کشورهای پیشرفته، کیسه‌ های گیاهی جایگزین کیسه‌‌های پلاستیکی در بیمارستان‌ها شده است. این کیسه‌ های جدید با قرار گرفتن در لباسشویی، پس از 10 دقیقه در آب حل می‌شوند، در نتیجه آلودگی زیست‌ محیطی ایجاد نخواهند کرد.

در کشور ما نیز انواع تجهیزات و فناوری تولید محصولات پلیمری گیاهی وجود دارد؛ به طور مثال محققان در کشورمان موفق به ساخت روکش‌های دارویی گیاهی و زیست‌ تخریب‌ پذیر شده‌اند. امروزه با استفاده از پلی ساکاریدها به‌خصوص نشاسته‌ ها از جمله نشاسته ذرت، گندم، سیب‌زمینی و برنج می‌توان ظروف قابل بازیافت و پلیمرهای زیست‌ تخریب‌ پذیر تولید کرد.

کاربردهای ظروف یکبار مصرف گیاهی

  • ظرف‌های یکبار مصرف گیاهی به طور گسترده در صنعت غذا و رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ظروف نه تنها به حفظ طعم و کیفیت غذا کمک می‌کنند، بلکه به دلیل عدم وجود مواد شیمیایی مضر انتخاب سالم‌تری برای مشتریان هستند.
  • فروشگاه‌های مواد غذایی و بازارهای محلی از ظرف‌های یکبار مصرف گیاهی برای بسته‌بندی موادغذایی استفاده می‌کنند. خرید این ظروف به کاهش زباله‌های پلاستیکی کمک شایانی می‌کند و به این ترتیب مشتریان با خرید این محصولات به حفظ محیط زیست کمک می‌کنند.
  • در رویدادها و جشنواره‌های عمومی به خصوص جشنواره‌های غذایی استفاده از ظرف‌های یکبار مصرف گیاهی به دلیل قابل حمل بودن و سهولت در استفاده رایج است. نسبت به ظروف پلاستیکی به راحتی قابل جمع آوری و دفع هستند.
  • ظروف یکبار مصرف گیاهی به دلیل ویژگی‌های زیست محیطی خود گزینه‌ای عالی برای بسته‌بندی محصولات تازه و ارگانیک هستند. این ظروف نه تنها به حفظ تازگی و طراوت محصولات کمک می‌کنند، بلکه به مشتریان این احساس را القا خواهند کرد که در حال خرید محصولات سالم و طبیعی هستند.
  • با توجه به تغییر رویکرد مشتریان به سمت استفاده از مواد ارگانیک استفاده از ظرف‌های یکبار مصرف گیاهی در صنعت محصولات خود مراقبتی و زیبایی  رو به افزایش است.

بررسی بازار جهانی بیو پلاستیک ها

بیو پلاستیک ها یا پلاستیک های زیست تجزیه‌پذیر در صنایع مختلفی مانند کالاهای مصرفی، بسته بندی، منسوجات و کشاورزی و باغبانی کاربردهای فراوانی دارند. با این حال، به دلیل پاندمی کرونا، این صنایع در سراسر جهان تحت تاثیر قرار گرفتند. محدودیت‌های لجستیکی، کمبود نیروی انسانی، در دسترس نبودن مواد و سایر محدودیت‌ها، رشد صنعت را از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ کاهش داده است. همچنین، این بیماری باعث شد که به طور کلی تقاضا برای بسته بندی زیاد شود. در حالی که تقاضا برای بسته بندی در بخش حمل و نقل تجارت الکترونیکی شاهد رشد گسترده‌ای بود.

این تغییرات فاکتورهای موثر در بسته بندی را با چالش‌های جدیدی مواجه کرد. این بیماری همه گیر بر تولید عادی شرکت‌ها در بخش کالاهای مصرفی تأثیر گذاشت. طبق گفته موسسه تحقیقات مدیریت تامین، اختلالات زنجیره تامین منجر به کاهش اهداف درآمدی تقریباً ۷۵٪ از مشاغل شد.

 بخش مصرف کننده احساسات متفاوتی در بازار دارد. زیرا برخی از بخش‌ها مانند غذاهای منجمد و نظافت خانه شاهد افزایش تقاضای مصرف کننده بوده اند. در حالی که برخی دیگر با کاهش فروش و کاهش قابل توجه ترافیک در فروشگاه‌های خرده فروشی مواجه شدند. با تغییر تقاضای مصرف کنندگان به سمت تجارت الکترونیک، چنین شرکت هایی باید انعطاف پذیر می شدند. بنابراین، کل صنعت کالاهای مصرفی مجبور به ورود به عصر دیجیتال شده است.

افزایش ظرفیت تولید بیوپلاستیک‌ها

موسسه Nova یک نظرسنجی جهانی از ۲۴۷ شرکت انجام داده است که تقریباً همه نوع بیوپلاستیک را پوشش می‌دهند. بر اساس بررسی‌ها، آنها تخمین می‌زنند که ظرفیت تولید بیوپلاستیک تا سال ۲۰۲۰ به نزدیک به ۱۲ میلیون تن افزایش خواهد یافت. این امر باعث می‌شود که سهم زیست ‌پایه از ۱/۵ درصد در سال ۲۰۱۱ به ۳ درصد در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.

ظرفیت‌ها در آسیا و آمریکای جنوبی به دلیل دسترسی بهتر به منبع تغذیه انجام خواهد شد. شکل زیر نمای کلی از تغییر در تولیدات جهانی پلاستیک‌های زیستی را بر اساس مناطق نشان می دهد. سهم اروپا از ۲۰ درصد به ۱۴ درصد و آمریکای شمالی از ۱۵ درصد به ۱۳ درصد کاهش خواهد یافت. سهم تولید بیوپلاستیک‌های آسیا از ۵۲ درصد به ۵۵ درصد افزایش خواهد یافت. در حالی که سهم آمریکای جنوبی از ۱۳ درصد به ۱۸درصد افزایش خواهد یافت.

تخمین زده می شود که بازار بیوپلاستیک‌ها به دلیل تقاضای بالای مصرف‌کننده، قیمت بالای سوخت‌های فسیلی، افزایش وابستگی به سوخت‌های فسیلی و نیاز به محصولات دوستدار و سازگار با محیط زیست در آینده نه چندان نزدیک رو به رشد خواهد بود. طبق مطالعه ای که توسط موسسه مشاوره هلموت کایزر انجام شد، کمتر از ۳ درصد از کل زباله های پلاستیکی در سراسر جهان بازیافت می شوند. در حالی که نرخ بازیافت ۳۰ درصد برای کاغذ، ۳۵ درصد برای فلزات و ۱۸ درصد برای شیشه است. در حال حاضر، تقاضا برای بیوپلاستیک ها به دلیل تجدیدپذیری و در دسترس بودن مواد خام، عملکرد پیشرفته و ویژگی‌های فنی، و گزینه بازیافتی که ارائه می‌دهند، در حال افزایش است.

انواع مواد اولیه ظروف یکبار مصرف گیاهی

در تلاش برای حذف استفاده از کاغذ، پلی استایرن و پلاستیک از صنعت ظروف یکبار مصرف، گزینه های پایدارتر دیگری برای بازار ابداع شده است. با این حال، هر کدام به دلیلی نتوانستند که جایگزین مناسب برای لیوان های یکبار مصرف بشوند. جدول زیر مقایسه اجمالی بین انواع لیوان های یکبار مصرف با مواد اولیه متفاوت او را نشان داده و مزایا و معایب کلیدی را برجسته می کند. همانطور که در جدول زیر قابل مشاهده است، در این بین لیوان‌های یکبار مصرف گیاهی بر پایه نشاسته ذرت گزینه‌ای مطمئن تر برای محیط زیست و سلامت مصرف کننده می باشند.

۱- پلی لاکتیک اسید (PLA)

ظروف ساخته شده از پلاستیک پلی لاکتیک اسید (PLA) معمولاً به عنوان یک جایگزین پایدار و به عنوان مواد اولیه ظروف گیاهی در نظر گرفته میشود. PLA یک ماده سخت است که هم در برابر حرارت و هم در برابر رطوبت مقاوم است. علیرغم این انعطاف پذیری، PLA از محصولات جانبی ذرت ساخته شده و به عنوان محصولی که قابلیت کمپوست شدن را نیز دارد به بازار عرضه شده است.

با این حال، این مورد برای مصرف کنندگان گمراه کننده است. زیرا PLA به تنهایی قادر به شکستن در شرایط عادی نیست. PLA که با استفاده از قالب‌گیری تزریقی تشکیل می‌شود، برای تجزیه نیاز به گرمای شدید و شرایط خاص در تاسیسات بازیافت تخصصی دارد. این تأسیسات باید مجهز به فناوری بازیافت چنین پلاستیک‌هایی باشند، اما اغلب در دسترس مصرف‌کنندگان عادی نیستند. این عوامل باعث می شود که بیشتر محصولات PLA به درستی بازیافت نشوند و در عوض به محل های دفن زباله ارسال شوند.

با توجه به ویژگی های زیست تخریب پذیر و آبگریز آن، در تحقیقات کاربردهای زیست پزشکی و بسته بندی مورد توجه زیادی قرار گرفته است. گرید تجاری PLA معمولاً کوپلیمرهای پلی (L- لاکتیک اسید) و پلی (D ،L-lactic acid) هستند. برخی از معایب PLA انعطاف پذیری پایین، شکل پذیری و مقاومت در برابر ضربه است. برای بهبود انعطاف پذیری PLA و مقاومت در برابر ضربه، نرم کننده های متعددی مانند پلی (اتیلن گلیکول)، گلیسرول، تک استرهای گلوکز، استرهای سیترات و الیگومرها استفاده شده است. با این حال، نشاسته ترموپلاستیک به عنوان یک ترکیب ترکیبی برای PLA مزایای مهمی را از نظر هزینه، خواص و تجزیه پذیری زیستی را به این ترکیب میدهد.

   ۲- نیشکر

یکی‌ دیگر از مواد اولیه ظروف گیاهی نیشکر است. نیشکر محصول جانبی صنعت تولید شکر است. اغلب پس از جمع آوری اجزای لازم دور انداخته می شود. نیشکر زیست تخریب پذیر است و در عرض سه تا شش ماه تجزیه می شود. برای تولید ظروف یکبار مصرف از این جنس، الیاف نیشکر را با هم مخلوط کرده و به شکل دلخواه تحت فشار حرارت قرار می دهند. این صفحات به هیچ پوشش خارجی نیاز ندارند. زیرا قرار نیست برای مدت طولانی با مقدار زیادی مایع در تماس باشند. در هر حال در لیوان های ساخته شده از جنس نیشکر، همانند لیوانهای کاغذی از پوشش پلی اتیلنی در داخل آن ها استفاده شده است. به کار رفته شده است. بنابراین راه حل ایده آلی نیستند.

   ۳- بامبو

بامبو یکی دیگر از مواد زیست تخریب پذیر که به عنوان یکی‌ از مواد اولیه ظروف گیاهی جایگزین موجود در بازار است. بشقاب ها، کاسه ها و کارد و چنگال ها را می توان با بامبو درست کرد. بامبو بسیار بادوام است. زیرا یک ماده چوبی است. به منظور تولید ظروف، بامبو را غلاف کرده، می جوشانند و سپس با یک چسب سازگار با محیط زیست آنها را به هم فشرده و می چسبانند.

کارد و چنگال بامبو از یک تکه ماده خام بدون استفاده از چسب تشکیل می شود. با توجه به نحوه شکل گیری این ظروف، ساخت اشکال منحنی بزرگ مانند لیوان ها دشوار است. فقط ظروفی که دارای منحنی های کوچک مانند بشقاب هستند به راحتی می‌توانند توسط بامبو تهیه شوند. بامبو هم سریع رشد می کند و هم به سرعت تجزیه می شود. بامبو در آب و هوای معتدل در کمتر از ۶ ماه تجزیه می شود. این باعث می شود ظروفی از این جنس به سرعت تجزیه شوند. اما نکته منفی در اینجاست که عمر مفید این ظروف محدود است.

   ۴- برگهای نخل

از برگ های خرما به عنوان یکی‌ از مواد اولیه ظروف گیاهی استفاده میشود. معمولاً از برگ های خرما در ساخت ظروف زیست تخریب پذیر استفاده می شود. برگ های نخل آرکا به دلیل اندازه، پایداری و مقاومت طبیعی در برابر آب، رایج ترین برگ های مورد استفاده هستند. برگ‌های خرما به‌ طور طبیعی میریزند. این برگ ها جمع‌آوری، تمیز، خشک و تحت فشار قرار می‌گیرند. مشابه ظروف غذاخوری بامبو، این فرآیند برای ظروف تخت مانند بشقاب موثر است. اما به راحتی برای اشکال منحنی مانند لیوان یا کاسه اعمال نمی شود.

   ۵- نشاسته ذرت

از میان نشاسته ها، ذرت یکی از فراوان ترین منابع بقایای گیاهی است که به عنوان یکی‌ از مواد اولیه ظروف گیاهی استفاده میشود. ذرت فواید مختلفی دارد. از فواید آن می‌توان به سطوح نشاسته بالا، قوام عالی، عملکرد، سهولت در دسترس بودن و زیست تخریب پذیری اشاره کرد. طبق تحقیقات مختلفی که در جهان انجام شده است، ذرت یکی از در دسترس ترین غلات کشاورزی در جهان است.

ذرت منبع اصلی نشاسته می باشد. گلوکز مرتبط با آلفا که معمولاً خاصیت لغزندگی، نگهداری کننده آب و حجم دهنده دارد در کارخانجات مواد غذایی استفاده می شود. بیشتر ترکیب هسته ذرت نشاسته است که ترکیبی‌ از شکر، پروتئین، روغن و خاکستر نیز در ترکیبات آن یافت می شود. بسیاری از الیاف طبیعی از جمله ساقه، کاه، برگ و پوسته را می توان از این گیاه استخراج کرد. در مقایسه با سایر محصولات زیستی کشاورزی، الیاف ذرت ویژگی های متفاوتی از جمله ذخیره ۹۰ درصدی و در دسترس بودن بیشتر نسبت به سایر الیاف طبیعی را دارا می باشد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()