سبد خرید 0

کاربرد گالن پلاستیکی در صنایع

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 14 دی 1402 در ساعت 54 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کاربرد گالن پلاستیکی در صنعت

همه ما در زندگی روزمره خود که با دقت نگاه کنیم خواهیم دید که هر چیزی که مورد استفاده قرار می دهیم در طول شبانه روز از مواد غذایی گرفته تا محصولات شوینده، محصولات مراقبت شخصی و... دارای بسته بندی هستند و هر کدام متناسب با نوع موادی که دارند و میزان معقول استفاده دارای بسته بندی متفاوتی هستند. عموما نیز این بسته بندی ها از جنس پلاستیک هستند که به مرور طی سالها جایگاه ویژه ای در زندگی انسانها در تمامی عرصه ها برای خود باز کرده اند.

می شود که از صنایع بزرگ، تولید کننده ها تا کوچک ترین جنبه از زندگی بشر را صنعت پلاستیک تحت کنترل خود درآورده و راه گریزی از آن نبست.

در این مقاله سعی کرده ایم شما را با یکی از پر مصرف ترین تولیدات صنعت بزرگ پلاستیک که همان انواع گالن پلاستیکی است بطور کامل آشنا کنیم. همراه ما تا پایان باشید و ما را با نظرات خود برای ادامه فعالیت راهنمایی کنید.

کاربرد گالن پلاستیکی در صنعت مواد غذایی

شاید شما به عنوان مصرف کننده خانگی صنعت پلاستیک را فقط در بسته بندی مواد غذایی مثل روغن ها، انواع سس، ترشی جات، انواع مربا و... ببینید. این فقط بخش کوچکی از انواع ظروف بسته بندی پلاستیکی است که شما مکرر با آن سروکار دارید و بخش بزرگتری که در صنعت تولید مواد غذایی است را هرگز ندیده اید.

صنعت مواد غذایی در دو بخش محصولات تولیدی خود را بسته بندی می کند. این بسته بندی با توجه به نیاز مصرف کننده صورت گرفته چرا که بطور مثال شما به عنوان یک خانه دار نیازمند روغن مایع در همین بطری های یک تا دو لیتری مرسوم هستید که در فروشگاه ها دیده می شوند ولی ایا بخش اشپزخانه هتل ها، کترینگ ها، فست فودها و مشاغل این چنینی هم مثل شما نیازشان به روغن با یک لیتر روغن تامین می شود؟

احتمالا خواهید گفت خوب مثلا 20 تا بطری روغن خریداری کنند.

هر چند رونق صنعت پلاستیک به عنوان بهترین ظروف بسته بندی به دلیل قیمت بصرفه این ظروف است ولی در ابعاد گسترده خرید تعداد عمده برای صنایع بزرگ توجیه اقتصادی ندارد. به همین دلیل متخصصین صنایع پلاستیک، برای رفع نیاز صنایعی که مصرف عمده دارند گالن 20 لیتری پلاستیکی را تولید و به بازار مصرف هدف عرضه کرد.

حالا تولید کنندگان مواد غذایی می توانند بسته بندی های حجیم تری برای این مدل مشاغل داشته باشند که هم نیاز آنها برآورده شود و هم بتوانند پاسخگوی نیاز صنایع مواد غذایی در همه ابعاد باشند.

تصویر انواع گالن پلاستیکی پرکاربرد

کاربرد گالن پلاستیکی در صنعت کشاورزی

یکی دیگر از صنایعی که برای بسته بندی تولیدات خود به صنعت پلاستیک وابسته هستند، تولید کنندگان انواع کود و سم کشاورزی بوده که در سال های اخیر بیشتر از قبل رشد چشم گیر و قابل توجه ای داشته است. اگر آشنایی با انواع کود و سم کشاورزی داشته باشید، قطعا می دانید که برخی کود و سم هایی که تولید می شوند به شکل مایع بوده و باید در گالن پلاستیکی بسته بندی شوند.

چرا انتخاب اول صنعت کشاورزی گالن پلاستیکی است؟

حمل و نقل راحت تر چرا که وزن گالن های پلاستیکی در مقایسه با دیگر جنس هایی همچون فلز بسیار سبک تر است.

مقاومت بسیار مطلوبی در برابر نور و عوامل محیطی داشته و برای انبارش سم و کود و نگهداری دراز مدت بسیار مناسب است.

قیمت مقرون بصرفه ای در ابعاد وسیع تولید داشته در مقایسه با انواع دیگر گالن ها و این امر برای تولید کنندگان بسیار حائز اهمیت است.

چیدمان گالن های پلاستیکی بر روی یکدیگر به سهولت انجام می شود و می توان در بحث حمل و نقل و نگهداری از فضاها بصرفه و بهینه استفاده کرد.

یکی از پر مصرف ترین گالن پلاستیکی که در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد به جهت پر کردن سم و کود گالن 5 لیتری مخصوص کود و سم است. دلیل محبوبیت این گالن در بین هزاران مدل متنوع این است که برای کشاورزان حمل و استفاده آن بسیار راحت است و در زمان استفاده سنگینی زیادی نداشته و کشاورز را دچار آسیب های مفصلی نمی کند و همچنین نسبت به گالن های 10 و 20 لیتری بسیار نحوه مصرف راحت تری دارد.

کاربرد گالن پلاستیکی در صنعت آب و فاضلاب

در حوزه آب و فاضلاب نیز گالن‌های پلاستیکی کاربردهای مهمی دارند. این گالن‌ها معمولا برای حمل و نگهداری آب و فاضلاب استفاده می‌شوند. به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و ضدعفونی بودن، گالن‌های پلاستیکی به عنوان مخازنی جهت ذخیره آب و فاضلاب در محل‌های مختلف نظیر خانه‌ها، مساجد، مدارس و ساختمان‌های عمومی استفاده می‌شوند. همچنین، این گالن‌ها به عنوان محفظه‌هایی جهت حمل و نقل فاضلاب از منازل به محل‌های برخورد با مخازن عمومی، نیز استفاده می‌شوند.

مقاله مزایا و معایب ظروف پلاستیکی

کاربرد گالن پلاستیکی در صنعت مواد شیمیایی

با تجربه بیش از دو دهه فعالیت در صنعت پلاستیک با اطمینان می گوییم که یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان انواع گالن 20 لیتری بدون شک صنایع مواد شیمیایی می باشد. از تولید کنندگان مواد شیمیایی از جمله انواع اسید، انواع محلول های قلیایی، رزین، مواد پتروشیمی و.... گرفته تا شرکت های بازرگانی و عرضه کننده مواد شیمیایی برای پر کردن، نگهداری و فروش از گالن پلاستیکی مواد شیمیایی استفاده می کنند. مقاومت و استحکام بالا بعلاوه تمام ویژگی هایی که در همین مقاله برای گالن های پلاستیکی عنوان شد، فعالین این صنعت را به سمت گالن های پلاستیکی کشیده و سالهاست که جایگزین بسیار بهتری برای آن نیافته اند.

اهمیت استفاده از گالن پلاستیکی در انواع صنایع

کاربرد گالن پلاستیکی بسیار زیاد و متنوع است. به همین خاطر تولید کنندگان انواع گالن پلاستیکی را با کیفیت بسیار بالا در اختیار مشتریان قرار می دهند. تولید کنندگان صنایع شوینده و مایعات خوراکی جزء اصلی ترین خریداران گالن های پلاستیکی هستند. گالن های پلاستیکی مورد استفاده این صنایع شفاف هستند. البته برخی از تولید کنندگان مواد شیمیایی از گالن های محکم و مات استفاده می کنند. انواع گالن پلاستیکی در حجم های مختلف و در دو نوع شفاف و مات در بازار موجود هستند. کاربرد گالن پلاستیکی در حجم های گوناگون متفاوت است.

قبلا از گالن های فلزی ۴ لیتری برای اندازه گیری و نگهداری نفت و بنزین استفاده می کردند. اما پلاستیک و گالن پلاستیکی کاربرد بسیار متنوعی را به خود اختصاص داد. گالن پلاستیکی در واقع ظرف پلی اتیلنی است که حجم مخصوصی از هر مایع را در خود نگه می دارد. گالن های پلاستیکی با استفاده از ویژگی های مواد رزینی کاربردهای متنوع و مخصوص به خود را پیدا کرده اند.

 از کاربرد گالن پلاستیکی این است که ساختار فشرده و تجزیه ناپذیری دارد. به همین خاطر گالن های پلاستیکی مکان مناسبی برای نگهداری مایعات به شمار می آیند. مایعات در گالن های پلاستیکی تبخیر نمی شوند. همچنین هیچ آلاینده ای به مایعات گالن پلاستیکی اضافه نخواهد شد. یکی دیگر از کاربرد گالن پلاستیکی در ابعاد بزرگتر این است که برای نگهداری آفت های شیمیایی، اتمی، اسیدها، سموم، بیمارستانی و … قابل استفاده هستند. از کاربرد گالن پلاستیکی این است که در هر شرایط آب و هوایی از قبیل بیابان های بسیار گرم و خشک و یا کوهستان های سرد و مرطوب قابل استفاده هستند.

یکی از گالن های پلاستیکی بسیار پرکاربرد گالن پلاستیکی ۱۰ لیتری چهار گوش است. از کاربرد گالن پلاستیکی چهار گوش می توان به صنایع شیمیایی، روغن های خوراکی، افزودنی های بتن، صنعتی مواد غذایی مانند نوشابه، اسانس ها، لبنیات، شوینده های خانگی، شوینده های صنعتی، رزین ها، نفتی و پتروشیمی اشاره کرد. این گالن پلاستیکی دارای درب پلمپ همراه با فوم است. مواد بکار رفته در این نوع گالن پلاستیکی پلی اتیلن سنگین است.

از دیگر گالن های پلاستیکی پرکاربرد می توان به گالن ۷۰ لیتری صنعتی اشاره کرد. کاربرد گالن پلاستیکی ۷۰ لیتری در صنایع شیمیایی، نفتی، پتروشیمی، رزین ها، افزودنی های بتن، روغن های خوراکی، شوینده های خانگی و صنعتی است. این نوع گالن از پلی اتیلن سنگین ساخته شده است. همچنین این گالن دارای درب پلمپ همراه با فوم می باشد.

از دیگر گالن های پلاستیکی می توان به گالن کتابی، دکمه دار و … اشاره کرد. کاربرد گالن پلاستیکی کتابی در صنایع شیمیایی، نفتی، پتروشیمی، شوینده های صنعتی و خانگی، روغن های خوراکی، روغن های صنعتی و مواد غذایی است. از کاربرد گالن پلاستیکی دکمه دار می توان به صنعتی، شیمیایی، دارویی، بهداشتی، غذایی، بسته بندی، کشاورزی، سموم، رنگ، چسب، رزین و … اشاره کرد.

مقاله بازیافت پلاستیک

مزایای استفاده از گالن پلاستیکی در صنعت

پلاستیک ها از مقاومت خورندگی و شیمیایی بالایی برخوردار هستند. وزن سبک پلاستیک باعث شده است که نظر مصرف کنندگان را به خود جلب کند. به عبارت دیگر نسبت مقاومت به وزن خوب پلاستیک کاربرد آن را متنوع کرده است. از دیگر مزایای پلاستیک قابلیت تبدیل شدن به شکل های مختلف است. پلاستیک را می توان در انواع مختلفی از قبیل شفاف، نیمه شفاف و مات تولید کرد. همچنین پلاستیک از رنگ پذیری در طیف وسیعی از رنگ ها برخوردار است.

حمل و نقل گالن های پلاستیکی حتی در ابعاد بزرگ بسیار راحت تر از گالن های فلزی است. برای مثال وزن گالن پلاستیکی ۵۰۰ لیتری تقریبا ۲۰ کیلوگرم می باشد در حالیکه همین گالن از جنس ورق فلزی ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد. بنابراین قدرت مورد نیاز برای جابجا کردن گالن پلاستیکی بسیار کمتر از گالن فلزی است. از کاربرد گالن پلاستیکی می توان به نصب راحت اتصالات ورودی و خروجی آن اشاره کرد. تنوع ابعاد و اندازه در گالن های پلاستیکی به نسبت گالن های فلزی بسیار بیشتر است. برای مثال انواع گالن های پلاستیکی کتابی، مکعبی، افقی، عمودی، زیرپله و قیفی در بازار موجود هستند. همین گالن ها را می توان در غیرقابل استفاده ترین فضاهای ساختمان استفاده کرد.

طول عمر و ماندگاری گالن های پلاستیکی با توجه به مواد اولیه ای که دارند بسیار زیاد است. هر چقدر مواد اولیه گالن های پلاستیکی با کیفیت تر باشد، دوام و ماندگاری گالن بیشتر خواهد بود. این مخازن به دلیل دارا بودن لایه محافظ در برابر اشعه uv در مقابل نور خورشید مقاوم هستند. بنابراین در گالن های پلاستیکی هیچگونه خوردگی و یا زنگ زذگی مشاهده نخواهید کرد. بهتر است بدانید که سازگاری گالن های پلاستیکی با آب و هوای ایران بسیار بهتر از گالن های فلزی است.

از دیگر کاربرد گالن پلاستیکی این است که کیفیت آب داخل آن هیچ تغییری نمی کند. همچنین گالن های پلاستیکی به دلیل رسانایی دمایی کمتر دمای آب داخل آن ها به مدت طولانی حفظ می شود. گالن های پلاستیکی به دلیل اینکه در برابر حلال های شیمیایی مقاوم هستند، کیفیتی در مایع نگهدارنده خود ایجاد نخواهند کرد. قیمت گالن های پلاستیکی با توجه به کاربردی که دارند بسیار مناسب است. بنابراین با توجه به شرایط اقتصادی موجود اکثر مصرف کنندگان تمایل بیشتری به استفاده از گالن های پلاستیکی دارند. گالن های پلاستیکی به دلیل قابل بازیافت بودن می توانند دوباره وارد چرخه اقتصادی شوند.

طبقه بندی گالن های پلاستیکی

اندازه: گالن های پلاستیکی در اندازه های مختلفی از 1 گالن تا 5 گالن موجود هستند.

جنس: گالن های پلاستیکی معمولاً از پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شوند. پلی اتیلن یک ماده پلاستیکی قوی و بادوام است که برای نگهداری مواد مایع و جامد مناسب است. پلی پروپیلن یک ماده پلاستیکی سبک وزن و ارزان است که برای نگهداری مواد مایع مناسب است.

نوع درب: گالن های پلاستیکی معمولا دارای یک درب پیچی هستند که برای جلوگیری از نشت مایعات یا مواد جامد استفاده می شود. برخی از گالن های پلاستیکی دارای یک درب شیردار هستند که برای تخلیه آسان مایعات استفاده می شود.

کاربرد: گالن های پلاستیکی برای طیف گسترده ای از کاربردها استفاده می شوند، از جمله نگهداری آب آشامیدنی، بنزین، روغن موتور، مواد شیمیایی، مواد غذایی خشک و سایر مواد جامد.

دسته بندی انواع گالن 5 لیتری

تفاوت گالن پلاستیکی با دبه پلاستیکی چیست؟

گالن پلاستیکی و دبه پلاستیکی هر دو از مواد پلاستیکی ساخته شده اند و برای نگهداری و حمل مایعات و مواد جامد استفاده می شوند. با این حال، تفاوت های کلیدی بین این دو نوع ظرف وجود دارد.

گالن پلاستیکی معمولا یک ظرف گرد با دهانه باریک است که برای نگهداری مایعات طراحی شده است. گالن های پلاستیکی معمولا از مواد پلی اتیلن ساخته می شوند و ظرفیت آنها از 1 تا 5 گالن است. گالن های پلاستیکی اغلب برای نگهداری آب، سوخت، مواد شوینده و سایر مایعات استفاده می شوند.

دبه پلاستیکی معمولا یک ظرف  با دهانه باز است که برای نگهداری مواد جامد طراحی شده است. دبه های پلاستیکی معمولا از مواد پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شوند و ظرفیت آنها از 5 تا 55 گالن است. دبه های پلاستیکی اغلب برای نگهداری مواد غذایی، مواد شیمیایی و سایر مواد جامد استفاده می شوند.

تفاوت های کلیدی بین گالن پلاستیکی و دبه پلاستیکی عبارتند از:

  • شکل

گالن پلاستیکی معمولا گرد است، در حالی که دبه پلاستیکی معمولا مستطیل شکل است.

  • دهانه

گالن پلاستیکی معمولا دهانه باریک دارد، در حالی که دبه پلاستیکی معمولا دهانه باز دارد.

  • ظرفیت

گالن های پلاستیکی معمولا ظرفیت کمتری نسبت به دبه های پلاستیکی دارند.

  • استفاده

گالن های پلاستیکی معمولا برای نگهداری مایعات استفاده می شوند، در حالی که دبه های پلاستیکی معمولا برای نگهداری مواد جامد استفاده می شوند.

انتخاب نوع ظرف پلاستیکی مناسب به نیاز شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک ظرف برای نگهداری مایعات هستید، گالن پلاستیکی گزینه مناسبی است. اگر به دنبال یک ظرف برای نگهداری مواد جامد هستید، دبه پلاستیکی گزینه مناسبی است.

دبه بیست لیتری

نقش تولید کنندگان گالن پلاستیکی در صنعت

تولید کننده‌های معتبر گالن‌های پلاستیکی نقش بسیار مهمی در صنعت بسته‌بندی دارند. گالن‌های پلاستیکی به دلیل خواص منحصر به فرد خود، در مختلف صنایع از جمله صنعت شیمیایی، صنعت غذا و صنعت داروسازی استفاده می‌شوند. این گالن‌ها از جنس پلاستیک ساخته می‌شوند که خاصیت مقاومت در برابر ضربه، رطوبت، حرارت و مواد شیمیایی را دارا هستند.

تولید کننده‌های معتبر گالن‌های پلاستیکی از مواد با کیفیت و استاندارد برای تولید این محصولات استفاده می‌کنند. از جمله موادی که برای ساخت گالن‌های پلاستیکی استفاده می‌شود می‌توان به پلی اتیلن با کیفیت بالا اشاره کرد. این ماده دارای مقاومت بالا در برابر شوک‌ها و ضربه‌ها است و همچنین در برابر تغییرات دمایی و مواد شیمیایی نیز مقاومت دارد. در این راستا، تولید کننده‌های معتبر تلاش می‌کنند تا با استفاده از بهترین مواد و تکنولوژی‌های روز دنیا، گالن‌های پلاستیکی با کیفیت و قابل اعتماد تولید کنند.

گالن‌های پلاستیکی به عنوان یک وسیله بسته‌بندی محصولات مختلف در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. این گالن‌ها به دلیل وزن سبک، مقاومت بالا و قابلیت بازیافت، به عنوان جایگزینی مناسب برای گالن‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، گالن‌های پلاستیکی قابلیت حمل و نقل آسان را دارند و می‌توانند محصولات را در برابر آسیب‌های محتمل در طول حمل و نقل محافظت کنند. به همین دلیل، تولید کننده‌های معتبر گالن‌های پلاستیکی، با توجه به نیازهای مختلف صنایع، انواع مختلفی از گالن‌های پلاستیکی تولید می‌کنند.

چطوری بهترین نوع گالن پلاستیکی را بخریم؟

بهترین گالن پلاستیکی برای استفاده‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد. در انتخاب گالن پلاستیکی باید به مواردی مثل نوع مایع، حجم مورد نیاز، شرایط نگهداری و راحتی استفاده توجه کرد. برخی از انواع گالن پلاستیکی شامل گالن‌های PE، گالن‌های PET و گالن‌های PP هستند. هر کدام از این انواع گالن‌ها ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند که باید با توجه به نیازهای خاص خود، بهترین گالن پلاستیکی را انتخاب کنید

به دلیل انعطاف پذیری، مقاومت در برابر ضربه و قابلیت بازیافت، برای مایعاتی که نیاز به نگهداری در دماهای پایین‌تر دارند، مناسب هستند. این گالن‌ها معمولا برای حفظ مایعاتی مانند شیرآلات، روغن‌ها و محصولات شیمیایی استفاده می‌شوند.

گالن‌های پلاستیکی PET به دلیل شفافیت، مقاومت در برابر شوک و قابلیت بازیافت، برای مایعاتی که نیاز به نمایش بصری دارند، مناسب هستند. این گالن‌ها معمولا برای حفظ مایعاتی مانند آبمیوه، آب معدنی و نوشیدنی‌های غیرالکلی استفاده می‌شوند.

گالن‌های پلاستیکی PE به دلیل مقاومت در برابر حرارت، شیمیایی و بازیافت پذیری، برای مایعاتی که نیاز به نگهداری در دماهای بالاتر دارند، مناسب هستند. این گالن‌ها معمولا برای حفظ مایعاتی مانند مواد شوینده، روغن‌های حرارتی و محصولات صنعتی استفاده می‌شوند.

در انتخاب بهترین گالن پلاستیکی برای نیازهای خود، بهتر است با توجه به مشخصات فنی و ویژگی‌های هر نوع گالن، انتخاب خود را بر اساس نیازهای خاص خود انجام دهید. همچنین می‌توانید با مشاوره کارشناسان مجرب در این زمینه، بهترین گالن پلاستیکی را برای استفاده خود انتخاب کنید.

نتیجه گیری

سعی کردیم در این مقاله هر آن چیزی که لازم و ضروری است را برای مخاطبین عزیزمان مطرح کنیم تا با نقش صنعت تولید انواع گالن پلاستیکی در دیگر صنایع آشنا شوید و همچینین بتوانید در هنگان انتخاب و خرید گالن پلاستیکی از این پس با آگاهی بیشتری اقدام کنید تا در نهایت آن چیزی را که برای صنعت خود یا حتی مصارف کوچک تهیه می کنید بهترین باشد و رضایت حداکثری شما را تامین کند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()