سبد خرید 0

اهمیت تاریخ انقضا مواد شوینده

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | چهارشنبه 24 مرداد 1403 در ساعت 51 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تاریخچه تاریخ انقضا مواد شوینده

مفهوم تاریخ انقضا نخستین بار در قرن نوزدهم میلادی مطرح شد. در آن زمان، تولیدکنندگان از ایده‌های شیمیایی برای حفظ محصولات استفاده می‌کردند. اما مفهوم تاریخ انقضا به صورت رسمی در دهه ۱۹۷۰ توسط سازمان بهداشت جهانی تعریف شد.

مفهوم تاریخ انقضا چیست؟

تاریخ انقضا نشان‌دهنده تاریخی است که تولیدکننده محصول به عنوان زمانی معتبر برای استفاده از محصول تعیین می‌کند. این تاریخ نشان‌دهنده حداکثر مدت زمانی است که محصول به خوبی کیفیت مطلوب خود را حفظ می‌کند.

اهمیت تاریخ انقضا در چیست؟

تاریخ‌های انقضا در جلوگیری از مصرف محصولات فاسد شده بسیار حیاتی هستند. مصرف محصولات منقضی نه تنها بهداشت فردی را به خطر می‌اندازد بلکه می‌تواند به عوارض جدی سلامتی منجر شود. از این رو اطلاع از تاریخ انقضا و رعایت آن امری بسیار مهم است که به سلامتی مصرف‌کنندگان مرتبط می‌شود. میکروارگانیسم‌هایی مانند قارچ‌ها، مخمرها و باکتری‌ها می‌توانند تکثیر شوند و باعث فاسد شدن مواد غذایی شوند. ویروس‌ها قادر به رشد در موادغذایی نیستند و باعث فاسد شدن نمی‌شوند.

تاریخ انقضا چیست؟

 مفهوم تاریخ‌ انقضا در محصولات آرایشی بهداشتی

در محصولات آرایشی بهداشتی، استفاده از محصولات پس از تاریخ انقضا ممکن است عوارض پوستی یا حساسیت‌های دیگر را به همراه داشته باشد. برخی از محصولات مانند کرم‌های صورت، لوسیون‌ها و محصولات ضدآفتاب باید در زمان تعیین شده مصرف شوند تا از اثربخشی و ایمنی مصرف‌کننده حفاظت شود.

تفاوت بهترین زمان مصرف و تاریخ انقضا چیست؟

دکتر کریستین رینولدز، مدرس ارشد سیاست غذایی در دانشگاه لندن در این باره توضیح داد:  بهترین تاریخ مصرف پیش از ... مربوط به کیفیت است و نه ایمنی. غذا بعد از این تاریخ برای خوردن بی‌خطر خواهد بود، اما ممکن است در بهترین حالت خود نباشد. طعم و بافت آن ممکن است به‌خوبی قبل نباشد.

دکتر رینولدز می‌گوید: برای غذاهایی که بهترین تاریخ مصرف پیش از ... دارند، می‌توانید از نشانه‌های حسی استفاده کنید تا متوجه شوید که آیا غذا برای خوردن مناسب است یا خیر.

او توصیه کرد: می‌توانید به دنبال کپک‌های قابل رویت روی نان بگردید، بچشید تا ببینید که آیا بیسکویت‌ها یا چیپس‌ها کهنه شده‌اند یا نه، یا برخی از محصولات لبنی را با داشتن این برچسب بو کنید تا ببینید آیا آنها ترش کرده‌اند یا خیر. در عین حال برای غذاهایی که تاریخ مصرف دارند، دکتر رینولدز می‌گوید که تست بوییدن روش مناسبی برای آزمایش ایمن‌بودن خوردن آن نیست.

او در این خصوص توضیح داد: غذا حتی پس از گذشت تاریخ مصرف می‌تواند ظاهر و بوی خوبی داشته باشد، اما خوردن آن بی‌خطر نخواهد بود. ما نمی‌توانیم حشراتی را که می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند، ببینیم یا بو کنیم. غذاها ممکن است حاوی باکتری باشند و اگر برای مدت طولانی یا در دمای نامناسب نگهداری شوند، می‌توانند باعث مسمومیت غذایی شوند. در حالی که هر غذا از نظر تئوری می‌تواند باعث مسمومیت غذایی شود، برخی از آنها دارای شدت بیشتری از سایرین هستند.

تاریخ انقضا مهم است؟

تاریخ انقضا در مواد شوینده چگونه بررسی می شود؟

تاریخ وسایل و مواد مصرفی خانه‌ی ما هرکدام عمر مفیدی دارند.

از یک پاکت شیر گرفته تا مواد شوینده و روغن موتور ماشین، بالاخره تاریخ انقضای هرکدام فرا می‌رسد.

اهمیت تاریخ تولید در انتخاب محصول، بهتر است بیشتر از تاریخ انقضا به تاریخ تولید توجه کنیم. موقع خرید بهتر است محصولی را خریداری کرد که تاریخ تولید به‌روزتری دارد. تازه‌ترین تاریخ تولید، به معنی این است که آن محصول دارای کیفیت و شرایط بهتری است شوينده‌ ها اغلب داراي مواد اسيدي لکه ‌بر قوي هستند که ريختن آن ها روي دست باعث خشکی دست و صورت، آسيب ‌هاي پوستي و حساسیت هاي ماندگار مي‌ شود.

در صورت استفاده مکرر از شوينده‌ ها بدون استفاده از دستکش، پوست دچار چروک و خشکي و در نهايت پيري زودرس در زنان مي ‌شود. اغلب حساسيت‌ هاي شوينده‌ ها از نوع تماسي است و در اثر تماس با شوينده‌ هايي که مواد اوليه آن زياد است یا فاسد هستند فرد را دچار حساسيت مي کنند.

اهمیت تاریخ انقضا در محصولات شیمیایی چیست؟

تاریخ انقضای محصولات شوینده و همچنین طریقه دور ریختن موادی که تاریخ آنها گذشته است، دارای اهمیت زیادی می‌باشد. اگر به مواد شوینده دقت نمایید، متوجه می‌شوید که روی اکثر آنها تاریخ انقضا چاپ گردیده است. اما بیشتر افراد به تاریخ انقضای چاپ شده روی محصولات شوینده توجهی نمی‌کنند.

پیشنهاد می‌شود در مواقعی که می‌خواهید از محصولات شوینده‌ای که در کابینت خود دارید استفاده نمایید، حتماً تاریخ انقضا و یا تاریخ تولیدی که روی بطری شوینده‌ها چاپ شده است را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که از تاریخ تولید آنها مدت زمان بسیاری گذشته است، باید آن را به صورت اصولی دور بریزید.

تاریخ انقضا مواد شوینده

آیا محصولات شوینده منقضی می‌شوند؟

اگر بخواهیم به صورت خلاصه به این سوال پاسخ دهیم که آیا محصولات شوینده نیز منقضی می‌شوند؟ باید بگوییم که بله. این محصولات هم منقضی می‌گردند. مانند محصولات دیگری که در فروشگاه‌ها وجود دارند، محصولات شوینده نیز تاریخ انقضا دارند و منقضی می‌شوند.

حتی در مواقعی که در محصولات شوینده مواد نگهدارنده وجود دارد بدین معنا نخواهد بود که برای همیشه دوام آورده و منقضی نمی‌شوند. منقضی شدن محصولات شوینده سبب می‌شود که در نحوه عملکرد آنزیم‌ها و یا همچنین در تغییر میزان اسید آن موثر باشد. بنابراین وقتی که محصولات شوینده منقضی می‌شوند، عملکرد ضعیف‌تری خواهند داشت.

آیا استفاده از محصولات شوینده منقضی ایمن است؟

معمولاً مایع ظرفشویی و یا اسپری پاک کننده سطوح تاریخ گذشته و منقضی شده به سطوحی که با آنها تمیز می‌شوند، آسیبی نمی‌رسانند. ولی به سرعت و به راحتی نیز تمیز نمی‌شوند. در این شرایط امکان دارد مجبور شوید از مقدار بیشتری محصولات شوینده استفاده کنید و یا برای این کار وقت بیشتری صرف نمایید. بنابراین در هنگام استفاده از محصولات شوینده بهتر است که به تاریخ انقضای محصولات دقت نمایید.

مدت زمان ماندگاری محصولات شوینده

راحت‌ترین کار برای اطلاع یافتن از انقضای محصولات شوینده این است که تاریخی که روی جعبه یا بطری محصولات چاپ شده است را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که تاریخ انقضا روی محصول درج نگردیده است، به احتمال زیاد روی محصول تاریخ تولید چاپ گردیده است. برای تعیین اینکه آیا محصول مورد نظر منقضی شده است یا خیر، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید.


 مطالعه کنید: خرید گالن مخصوص مواد شیمیایی


  •  سفید کننده

 وقتی که شوینده‌های سفید کننده را باز می‌کنید، ماندگاری آنها شگفت آور است. اما پس از گذشت ۶ ماه معمولا تأثیرگذاری آنها کمتر خواهد بود.

  • اسپری پاک کننده چندمنظوره

 دوام و ماندگاری اسپری‌های پاک کننده چند منظوره معمولا در حدود دو سال است.

  • مواد شوینده ظروف

 محصولات شوینده‌ای که برای ظروف مورد استفاده قرار می‌گیرند، ماندگاری در حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه دارند.

  • مواد شوینده لباس

 پس از باز کردن درب این محصولات معمولا ماندگاری آنها بین ۶ الی ۱۲ ماه خواهد بود.

  • اسپری ضد عفونی کننده

 میزان ماندگاری اسپری‌های ضدعفونی کننده معمولا پس از تاریخ تولید در حدود ۲ سال می‌باشد.

  • ضد عفونی کننده دست

 روی بطری‌های محصولات ضدعفونی کننده دست، تاریخ انقضا را بررسی نمایید. بیشترین ماندگاری آنها به مدت ۲ الی ۳ سال خواهد بود.

کاربرئ پلاستیک در صنعت پزشکی

چگونه تاریخ انقضا محصولات شوینده را افزایش دهیم؟

تاریخ انقضای محصولات شوینده به افراد اطلاع می‌دهد که مدت زمان نگهداری و ماندگاری در شرایط معمولی چقدر است. در صورتی که ضدعفونی کننده دست خود را در زیر نور مستقیم آفتاب و یا در اتومبیل نگهداری نمایید، احتمال دارد که سریع‌تر منقضی شود و قبل از اینکه به تاریخ انقضا برسد، دارایی آن کاهش یافته و یا به صورت کامل بی‌اثر شود.

به این نکته توجه داشته باشید که نگهداری محصولات شوینده در مکان مناسب دارای اهمیت زیادی می‌باشد. حتما در منزل خود محیط و مکانی را به دور از دسترس کودکان برای نگهداری این محصولات در نظر بگیرید.

چگونه مواد شوینده تاریخ گذشته را امحا کنیم؟

در برخی مواقع امکان دارد که از داخل کابینت محصولات شوینده که ‌مدت‌ها قبل قرار داده بودید را پیدا کنید. در این مواقع باید تاریخ انقضای آن را مورد بررسی قرار دهید. در صورتی که از تاریخ آن گذشته است، می‌توانید آن را از بین ببرید.

برای این کار در صورت کم بودن محصولات شوینده، می‌توانید آنها را با کمک آب رقیق نموده و در سینک ظرفشویی بریزید. اما در صورتی که محصولات شما مقادیر بیشتری دارد، در ابتدا ببینید که آیا نحوه دفع روی ظرف محصول آمده است یا خیر. در غیر این صورت برای از بین بردن آن می‌توانید با مراکز دفع زباله‌های خطرناک تماس بگیرید.

به این نکته توجه نمایید که بعضی از مواد شوینده نباید به هیچ عنوان با یکدیگر ترکیب شوند. این نکته در هنگام دفع آنها نیز صادق خواهد بود. ریختن چند ماده و محصولات شیمیایی در سینک ظرفشویی به صورت همزمان، موجب می‌شود که گاز سمی تولید شده و سلامت شما به خطر بیفتد. توجه به تاریخ انقضای محصولات شوینده بسیار حائز اهمیت است و افراد را در برابر بیماری‌ها ایمن خواهد کرد. ابتلا به حساسیت پوستی از جمله عوارض استفاده از محصولات تاریخ گذشته می‌باشد.

مطالعه کنید: خرید انواع گالن پلاستیکی 20 لیتری

تعیین تاریخ انقضا محصولات پس از باز کردن پلمپ

یکی از مهم‌ترین علائم که بر روی محصولات آرایشی و پوستی درج می‌شود؛ نماد (PAO) مخفف عبارتPeriod After Opening است. این نماد به شکل جعبۀ در باز بر روی تمام محصولات درج می‌شود و نشانگر مدت زمان استفاده از محصولات پس از باز کردن پلمپ است که پس از اتمام این مدت به هیچ وجه نباید از محصول استفاده کنید.

بر روی این ظرف در باز، عددی با حرف M درج می‌شود که این عدد نشان‌دهنده بازۀ زمانی استفاده از محصول و حرف M به معنای Month یا ماه است.

معنای اعداد درج شده بر روی جعبه در باز

  • 6M: از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا 6 ماه قابل استفاده است.
  • 12M: از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا 12 ماه قابل استفاده است.
  • 18M: از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا 18 ماه قابل استفاده است.
  • 24M: از زمانی که درب محصول را باز می‌کنید تا 24 ماه قابل استفاده است.

نحوه خواندن تاریخ انقضا از طریق بچ کد محصولات

تاریخ انقضا برندهایی نظیر نیوآ، سبامد و آریل از طریق بچ‌کد درج شده بر روی بسته‌بندی قابل تشخیص است.

به عنوان مثال اعداد 1047 را در نظر بگیرید، این عدد نشان‌دهندۀ تاریخ تولید و انقضاء محصولات هستند؛ به طوری که عدد یک نشان‌دهندۀ سال تولید (2021)، عدد 047 نیز به معنای 47 اُمین روز سال (روز 17 ماه فوریه) است.

نحوه خواندن تاریخ انقضا از طریق بارکد

تمامی محصولات خارجی دارای بارکد (شناسه) هستند که شما می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های مخصوص بارکد خوان، اطلاعات مورد نیاز درباره محصول خریداری شده را کسب کنید. این نرم افزارها با اسکن بارکد وارد سایت تولید کننده محصول می‌شوند و تمامی اطلاعات مورد نیاز شما درباره محصول را ارائه می‌دهند.

بررسی تاریخ انقضا در صورت عدم وجود در سایت‌های تاریخ انقضا

متأسفانه تاریخ انقضا برخی برندها در وب‌سایت‌ها یافت نمی‌شود که این موضوع دلیل بر تقلبی بودن محصول نیست. دلیل این امر آن است که شرکت‌ها اطلاعات محصولات خود را با این وب‌سایت‌ها به اشتراک نمی‌گذارند. در چنین شرایطی می‌توانید اطلاعات تماس با برندی را که محصول را از آن خریده‌اید، پیدا کرده و بچ کد و نام محصول را به روابط مشتری ایمیل بزنید و در مورد تاریخ تولید و انقضا سوال کنید.

اصول نگهداری محصولات آرایشی و بهداشتی برای افزایش عمر مفید

علاوه بر توجه به تاریخ انقضا و تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، نحوه استفاده از این محصولات هم در تعیین عمر مفید محصول آرایشی تاثیرگذار است. به طور مثال، عمر مفید یک محصول آرایشی 12 ماه پس از باز کردن درب آن است، ولی اگر این محصول به طرز صحیح و اصولی نگهداری و استفاده نشود،ممکن است تاریخ انقضا آن زودتر از زمان استاندارد فرا برسد. به همین منظور به چندین عادت غلط و صحیح هنگام استفاده از محصولات آرایشی اشاره کنیم که مرتبط با کاهش یا افزایش عمر مفید محصول آرایشی و بهداشتی است.

1-    قبل از استفاده از محصول حتما توضیحات نوشته شده بر روی بسته بندی ها را مطالعه نمایید. گاهی اوقات ممکن است بر روی بسته بندی ها و یا کاتالوگ های محصول توضیحاتی توسط سازنده خطاب به مصرف کنندگان نوشته شده تا از نکات مهم هنگام استفاده از محصول باخبر شود. پس توصیه می‌شود اطلاعات درج شده بر روی محصول را مطالعه نمایید تا بتوانید به طرز صحیح از این محصول استفاده نمایید.

2-    پیش از استفاده حتما دستان خود را با آب صابون بشویید، مخصوصا زمانی که قرار است دست خود را داخل محصول آرایشی فرو ببرید. این کار از ورود باکتری ها و میکروب های مخرب به داخل محصول جلوگیری می‌کند. ترجیحا دست خود را وارد محصول نکرده و از قاشق مخصوص استفاده نمایید.

3-    سعی کنید تا حد امکان لوازم آرایشی شخصی خود را برای استفاده در اختیار دیگران قرار ندهید. محصولات آرایشی که خریداری می‌کنید کاملا شخصی است و ممکن است هنگام اشتراک محصول آن با دیگران، آسیب ببیند یا خراب شود.

4-    پس از مصرف، درب محصول آرایشی و بهداشتی خود را محکم ببندید. قرار گیری محصولات آرایشی در معرض هوا در طولانی مدت آسیب های جبران ناپذیری به محصول شما وارد می‌کند.

5-     سایت های چک و بررسی تازگی لوازم آرایشی که تاریخ انقضا لوازم آرایشی را به شما اطلاع می‌دهند، کنار بگذارید!! این سایت های منابع کامل و موثق از اطلاعات مربوط به تاریخ تولید و انقضا محصولات آرایشی نداشته و در اغلب اوقات تاریخ انقضا را به صورت تخمینی بیان می‌کنند.

نتیجه گیری

سعی کرده ایم در این مقاله به دانش شما در مورد تاریخ انقضا محصولات آرایشی و بهداشتی هر چند مقداری اندک، اضافه کنیم. چرا که یکی از مهم ترین موارد در هر محصول تولیدی مصرفی تاریخ تولید و تاریخ انقضا آن است. ما در حالت معمول فقط به تاریخ تولید و حد فاصل آن با تاریخ انقضا نگاه می کنیم در صورتی که تفسیر بسیار زیادی این دو تایرخ دارند که باید با دقت آنها را یاد بگیریم و با آگاهی کامل اقدام به خرید محصولات شوینده، آرایشی و بهداشتی کنیم. زیرا که با سلامت جسم ما بطور مستقیم ارتباط دارد.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()