سبد خرید 0

راه کارهای افزایش طول عمر مخازن پلاستیکی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 4 شهریور 1403 در ساعت 56 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

چطور عمر مفید و کارایی مخازن پلاستیکی را افزایش دهیم؟

مخازن پلاستیکی، انواع گالن پلاستیکی و هر محصول دیگری از جنس پلاستیک که برای نگهداری آب، مایعات، مواد شیمیایی، رنگ، رزین و... برای تولید کنندگان و مصرف کنندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. انتخاب مخزن مناسب و شرایط نگهداری از گالن های پلاستیکی و اینکه چطور می توانیم طول عمر این محصولات را افزایش دهیم، قرار است بطور کامل و کاملا تخصصی در این مقاله شرح داده شود.

تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

مهم ترین عوامل اثر گذار در طول عمر مخازن پلاستیکی

  • دمای محیط
  • رطوبت محیط
  • محل قرار دادن مخازن
  • قرار گیری در مقابل نور خورشید
  • نظافت اصولی محیط داخل و خارج مخازن

در بین موارد گفته شده به جرات می توان گفت در طراحی و تولید مخازن پلاستیکی و انواع گالن پلاستیکی، نکته ای که از همه مهم تر و تعیین کننده در افزایش طول عمر مخازن پلاستیکی است، عوامل محیطی نور، سرما و گرمای محیط است.

اثرگذاری سرما بر مخازن پلی اتیلن چگونه است؟

در شرایط آب‌وهوایی سرد، احتمال یخ‌زدن آب بالا می‌رود، این اتفاق می‌تواند به مخزن و لوله‌ها، آسیب جدی وارد کند. مخازن پلی‌اتیلن، در دمای پایین به خودی‌خود آسیبی نمی‌بینند. اما افزایش حجم آب و دیگر مایعات درون مخزن می‌تواند موجب ترک برداشتن و یا تغییر شکل‌دادن مخازن شود. البته مخازن پلی‌اتیلن سه و چهارلایه، به سبب دارا بودن عایق حرارتی در جلوگیری از انتقال دمای بیرون مخازن به درون آن‌ها، بسیاری قوی عمل می‌کنند.

 در کنار مقاومت بالای مخازن در انتقال دما یکی از عواملی که از یخ‌زدن آب جلوگیری می‌کند، در گردش بودن آب درون مخازن است. اگر آب در مخازن پلی‌اتیلن گردش داشته باشد، به هیچ عنوان یخ نمی‌زند. یکی از عوامل یخ‌زدن آب در سرما، کیفیت پایین برخی از مخازن پلی‌اتیلن است.

چگونه از مخازن پلاستیکی در برابر سرما محافظت کنیم؟

خوشبختانه ما در کشوری چهار فصل زندگی می‌کنیم و زمستان‌های سخت و طاقت فرسایی را نداریم. در چند ماه کوتاهی که سرمای شدید و منفی صفر را عموما در شب‌ها تجربه می‌کنیم، گرمای آفتاب در روزها باعث متعادل شدن دمای مخزن آب می‌شود. با این حال همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، بهتر است برای بالابردن مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر سرما  این چند نکته را در فصل زمستان رعایت کنید:

  1. مخزن را برای مدت زیاد بلا استفاده نگذارید، حداقل روزی یکبار از آن استفاده کنید تا مایع در جریان باشد.
  2. ظرفیت مخزن را به صورت صد در صد پر نکنید تا جا برای افزایش ده درصدی حجم در زمان یخ زدگی وجود داشته باشد.
  3. مخزن و لوله‌های آن را در زمستان با فویل یا ورقه های ضربه گیر عایق کنید.

اثرگذاری گرما بر مخازن پلی اتیلن پگونه است؟

مخازن پلی‌اتیلن در برابر گرما بسیار مقاوم هستند و محتویات درون آن‌ها به‌راحتی گرم نمی‌شوند. انتقال دما و حرارت هوا به محتویات درون مخازن پلی‌اتیلن، به‌سختی اتفاق می‌افتد. در کنار مقاومت بالای مخازن پلی‌اتیلن، به دلیل غروب خورشید دمای هوا و مخازن کاهش می‌یابد. قابل ذکر است که برای گرم‌شدن مخازن و محتویات آن‌ها، زمان زیادی نیاز است و حجم زیاد مایعات درون مخزن، فرایند گرم‌شدن را به کندی طی می‌کنند. گرما نیز یکی از عواملی است که می‌تواند بر طول عمر مخزن پلی اتیلن اثرگذار باشد. در بسیاری از موارد، هدف از خرید مخزن پلی اتیلن، نصب آن در فضای باز است.

 برای همین گرمای هوا و نیز حرارت حاصل از نور خورشید، به بدنه آن منتقل می‌شود. پلی اتیلن استفاده شده برای ساخت این مخازن، می‌تواند حرارت را تا دماهای بالا تحمل کند، بدون این که تغییری در ساختار آن ایجاد شود. علاوه بر این، مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا دمای بیرون از مخزن به آب داخل آن منتقل شود. همین مساله، حرارت داخل مخزن را کنترل کرده و از فرسایش بدنه جلوگیری می‌کند.

مقاومت مخازن پلاستیکی در مقابل نور خورشید

همانطور که گفته شد تانکرهای پلی اتیلن از جنس پلیمر یعنی نوعی پلاستیک هستند که مقاومت زیادی در برابر آفتاب دارند، اما تابش نور مستقیم در مدت زمان زیاد می‌تواند موجب آفتاب سوختگی و شکننده شدن بدنه مخازن شود. اشعه UV که در نور مستقیم آفتاب وجود دارد، بیشترین اثر مخرب را بر طول عمر مخزن پلی اتیلن دارد. برخی مخازن که نمونه آن در دماوند پلیمر هم وجود دارد از نوع آنتی یو وی هستند و با خیال راحت می‌توانید از آنها در مکان‌های آفتاب خوری مثل پشت بام هم استفاده کنید. همچنین استفاده از سایه‌بان برای محافظت در برابر نور خورشید و گرما را به شدت به دارندگان مخازن پلی اتیلن توصیه می‌کنیم.

مضرات نور خورشید بر مخازن پلی اتیلن

  • کمرنگ شدن بدنه مخزن
  • نازک شدن بدنه مخزن
  • شکننده شدن بدنه مخزن
  • پوسته پوسته شدن و ترک برداشتن مخزن

دو روش ایجاد خاصیت ضد اشعه خورشید در مخازن پلی اتیلن

1. جذب کننده های اشعۀ ماورای بنفش

این تثبیت کننده ها ماورای بنفش تابیده شده به مخازن پلی اتیلن را جذب می کنند و آن را تبدیل به گرما کرده و سپس از بین می برند. مواد شیمیایی جذب کنندۀ اشعۀ ماورای بنفش خورشید شامل بنزوفنون ها، بنزوتریازول ها و تریازین های هیدروکسی فنیل است و استفاده از آن ها عمر مخازن پلی اتیلن را بیشتر کرده و در مقابل تأثیر خورشید بر مخازن پلی اتیلن را کم می کند.

2. تثبیت کننده های مانع نور آمینه

این مواد تثبیت کننده، اشعۀ ماورای بنفش تابیده شده روی مخازن پلی اتیلن را جذب نمی کند، بلکه می تواند تخریب های حاصل از این تابش را مهار کند. آن ها رادیکال های آزادی را که موجب بروز اکسیداسیون بر روی سطح مخازن می شوند هدف قرار می دهند و خنثی می کنند.

در هر دو مورد این تثبیت کننده ها اثر مخرب نور ماورای بنفش را در پلیمر پایه از بین می برند و با تثبیت رنگ آن، عمر مخازن پلی اتیلن را افزایش می دهند.

عوامل طول عمر مخازن پلی اتیلن در برابر نور خورشید

دوام و طول عمر مخازن پلی اتیلن علاوه بر کیفیت خود مخزن، به پارامترهای مختلف دیگری نیز بستگی دارد. به عنوان مثال ماده ای که درون آن ذخیره سازی خواهد شد اهمیت دارد. همچنین نصب صحیح و زیرسازی مناسب بسیار تاثیر گذار است. محیط نصب و آب و هوا و نوع کاربرد نیز تاثیر گذار است. در هر صورت اگر مخزن پلی اتیلن از مواد با کیفیت و توسط برند معتبری تولید شده باشد سالیان متمادی (در حدود 15-20 ) سال بدون مشکلی قابل استفاده است. با این حال اگر برای مخزن پلی اتیلن سایه بان ایجاد شود و یا اتاقکی برای آن ایجاد شود طول عمر آن بسیار بیشتر از این خواهد بود.

 نحوه استفاده و نگهداری مخزن در جهت افزایش طول عمر مخازن پلاستیکی

  • بارگذاری بیش از حد

 اعمال فشار یا بار بیش از حد بر مخزن می‌تواند باعث ترک خوردگی یا شکستگی شود.

  • محل نگهداری

 مخازن نباید در معرض نور مستقیم خورشید یا شرایط محیطی نامناسب قرار گیرند.

  • نگهداری و نظافت

 تمیز نگه داشتن مخازن و انجام بازرسی‌های دوره‌ای برای شناسایی علائم خرابی می‌تواند به افزایش طول عمر آن‎ها کمک کند.

  • مواد شیمیایی نگهداری شده

برخی مواد شیمیایی می‌توانند باعث تخریب پلی‌اتیلن شوند. آگاهی از سازگاری مواد شیمیایی با مخزن مهم است.

بررسی طول عمر برخی از مخازن پلی‌اتیلن

طول عمر معمول مخازن پلی‌اتیلن به عوامل مختلفی از جمله کیفیت مواد، طراحی و ساختار، شرایط محیطی و نحوه استفاده بستگی دارد. با این حال، تخمین‌های رایج نشان می‌دهند که مخازن پلی‌اتیلن در صورت نگهداری و استفاده صحیح، می‌توانند طول عمر قابل توجهی داشته باشند. با توجه به کیفیت ساخت و شرایط محیطی، طول عمر مخازن پلی‌اتیلن می‌تواند متفاوت باشد. تخمین‌های معمول برای طول عمر مخازن پلی‌اتیلن عبارتند از:

  • 10 تا 20 سال

این بازه زمانی تخمین رایجی برای طول عمر مخازن پلی‌اتیلن است که با استفاده صحیح و نگهداری مناسب قابل دستیابی است.

  • 20 تا 30 سال

 در صورتی که مخزن با مواد اولیه با کیفیت و تکنیک‌های تولید پیشرفته ساخته شده باشد و در محیط‌های کنترل‌شده نگهداری شود، می‌تواند تا 30 سال نیز دوام بیاورد.

  • پلی‌اتیلن در مقابل فولاد

 مخازن فولادی ممکن است مقاومت بیشتری در برابر ضربه و فشار داشته باشند، اما در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی حساس هستند. پلی‌اتیلن در برابر خوردگی مقاومت بیشتری دارد، اما ممکن است در برابر ضربه و فشار شدید حساس‌تر باشد.

  • پلی‌اتیلن در مقابل فایبرگلاس

 فایبرگلاس نیز مانند پلی‌اتیلن در برابر خوردگی مقاوم است، اما ممکن است شکننده‌تر باشد. پلی‌اتیلن در برابر ضربه، انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

  • پلی‌اتیلن در مقابل بتن

 مخازن بتنی مقاومت بالایی دارند، اما وزن سنگینی دارند و ممکن است در برابر ترک‌خوردگی حساس باشند. پلی‌اتیلن سبک‌تر است و نصب آن آسان‌تر است.

نشانه های پایان عمر مفید مخازن پلاستیکی

  • ترک‌ و شکاف‌

 وجود ترک‌ها یا شکاف‌های قابل مشاهده روی دیواره‌های مخزن می‌تواند نشان‌دهنده ضعیف شدن ساختار آن باشد. این ترک‌ها ممکن است به مرور زمان گسترش یابند و منجر به نشت شوند.

  • نشتی

 نشت مایعات از مخزن یک نشانه جدی از آسیب‌دیدگی است. نشت ممکن است ناشی از ترک‌های داخلی یا آسیب‌های بیرونی باشد.

  • تغییر رنگ

 تغییر رنگ پلی‌اتیلن، به ویژه به سمت رنگ‌های تیره‌تر یا تغییرات غیرطبیعی، می‌تواند نشان‌دهنده تأثیر نور UV یا عوامل محیطی بر مخزن باشد.

  • تغییر شکل و اعوجاج

 اگر مخزن تغییر شکل داده یا اعوجاج دارد، ممکن است ناشی از فشار بیش از حد یا نقص در ساختار باشد.

  • ضعیف شدن نقاط جوش یا اتصالات

 در مخازنی که از چند قطعه ساخته شده‌اند، نقاط جوش یا اتصالات ضعیف می‌توانند نشان‌دهنده فرسودگی باشند.

نتیجه گیری

خوشحالیم که تا اینجای مقاله ما را همراهی کرده اید. شما به عنوان خریدار مخازن پلاستیکی، گالن پلاستیکی و.... باید دقت نظر کافی را بکار ببرید. یعنی قبل از خرید نهایی باید تمامی موارد گفته شده را مورد بررسی و مقایسه قرار دهید و در نهایت با بیشترین اطمینان خاطر اقدام به خرید کنید. طول عمر مخزن پلی اتیلن به عوامل گوناگونی چون ماده ذخیره شده در مخزن، کیفیت مواد اولیه در تولید مخزن، نظافت مخزن، اشعه فرابنفش، نور خورشید، دما، رطوبت و… بستگی دارد.

در این بین باید به برخی از موارد همچون کیفیت محصول و انتخاب نوع مناسب قبل از خرید توجه داشت. اما پس از خرید مخزن دلخواه میتوانید با رسیدگی کردن به مخزن و رعایت نکات ضروری، طول عمر مخزن پلی اتیلن خود را افزایش دهید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()