سبد خرید 0

پلاستیک مات یا شفاف

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 23 مهر 1403 در ساعت 18 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ظروف پلاستیکی مات بخریم یا شفاف؟

امروزه طیف وسیعی از ظروف بسته بندی پلاستیکی را در سطح فروشگاه های مواد غذایی مشاهده می کنید که اولین چیزی که ذهنتان را درگیر می کند، قطعا شفاف و مات بودن برخی از بطری های مخصوص بسته بندی انواع مواد غذایی است. شاید این سوال برای شما مطرح شود که چرا و به چه دلیل برخی ظروف بسته بندی پلاستیکی مات و برخی شفاف هستند و این انتخاب بر مبنای چه دلیلی است؟

برای روشن شدن کامل این داستان و پاسخ به تمامی سوالاتی که در این خصوص ذهن شما را درگیر کرده است، تا پایام مقاله ما را همراهی کنید.

پلاستیک شفاف چیست؟

شفاف به این معنی است که این ماده به نور اجازه عبور می دهد تا اجسام پشت آن به وضوح دیده شوند. تمامی ظروف پلاستیکی می توانند شفاف یا غیرشفاف باشند. اگر نیمه شفاف باشد، می توانید نور را ببینید اما اجسام را از طریق آن نمی بینید.

پلاستیک مات بخریم یا شفاف؟

پلاستیک نیمه شفاف چیست؟

نیمه شفاف به این معنی است که نور می تواند از مواد عبور کند، اما نمی توان به وضوح از درون آن دید.

پلاستیک مات چیست؟

بطری‌ مات همانطور که از نامش پیداست سطح غیر شفافی دارد که مانع انعکاس نور می‌شود. در ساخت این گروه از بطری‌ها از مواد افزودنی خاصی استفاده می‌کنند که موجب کاهش شفافیت و افزایش کدری و مات بودن آن می‌شود. البته که چنانچه مواد اولیه از پلی پروپیلن باشد بطری مات می باشد. از این بطری‌ها برای بسته‌بندی و نگهداری مایعاتی استفاده می‌کنند که نباید در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرند.


 مطالعه کنید: صفر تا صد پلی اتیلن را بدانید.


 مواد اولیه تولید ظروف پلاستیکی شفاف

  • پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)
  • پلی‌پروپیلن شفاف (PP)
  • SMMA یا استایرن متیل متاکریلات
  • رزین استایرن اکریلونیتریل (SAN)

مواد شفاف آنهایی هستند که اجازه می دهند مقداری نور از آنها عبور کند، اما نه به طور کامل. نمونه هایی از مواد نیمه شفاف عبارتند از شیشه مات و انواع خاصی از پلاستیک.

مقاله مضرات اسباب بازی های پلاستیکی

دلیل عدم شفافیت برخی ظروف پلاستیکی چیست؟

دلیل این امر این است که پلاستیک یک ماده طبیعی نیست. از فرآورده های نفتی ساخته شده است. هنگامی که نور به یک تکه پلاستیک مبتنی بر نفت برخورد می کند، به جای عبور مستقیم مانند شیشه یا آب، در جهات مختلف پراکنده می شود. این پراکندگی باعث می شود پلاستیک به جای اینکه کاملا شفاف باشد، کدر یا شیری به نظر برسد. با این حال، برخی از پلاستیک‌ها وجود دارند که شفاف‌تر از بقیه هستند. به عنوان مثال، پلی کربنات اغلب در شیشه های ضد گلوله استفاده می شود زیرا دارای خواص انتقال نور عالی است .

به این معنی که نور کمتری پراکنده می شود و بیشتر مستقیم از آن عبور می کند. با این حال، پلی کربنات بیشتر از پلاستیک معمولی هزینه دارد، بنابراین به احتمال زیاد لیوان های یکبار مصرف ساخته شده از این ماده را پیدا نمی کنید.

مواد به کار رفته در ظروف پلاستیکی غیر شفاف

بطورکلی دی‌اکسید تیتانیوم یکی از رایج‌ترین مات‌ کننده‌ها در تهیه ظروف پلاستیکی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این ماده قابلیت پراکندگی نور را دارد، از آن معمولا در ساخت ظروف پلاستیکی نگهداری فرآورده‌های لبنی استفاده می‌شود.

زیرا یک تحقیق علمی نشان می‌دهد که نفوذ نور به فرآورده‌های لبنی مانند پنیر، خامه، شیر و غیره می‌تواند موجب طعم دهی به آن‌ها و تجزیه ویتامین A و B۲ موجود در آن شود. با توجه به اهمیت این موضوع پس بهتر است به جهت دوام بهتر و نگهداری بلندمدت مواد لبنی آن‌ها را در ظروف پلاستیکی غیر شفاف نگهداری کنیم.

تصویر بطری پلاستیکی مات

مزایا بطری پلاستیکی مات چیست؟

  • می توان از خط گیج در آن ها استفاده کرد تا میزان مایع مشخص شود.
  • دوام و استحکام بالاتری دارند و نسبت به بسیاری از مایعات واکنش نشان نمی دهند.
  • این بطری‌ها از ورود نور جلوگیری می‌کنند، بدین ترتیب برای نگهداری مایعاتی که به تابش مستقیم نور خورشید حساس هستند استفاده می‌شود.
  • این بطری‌ها ظاهری خاص و منحصر به فرد دارد و استفاده از آن‌ها نقش مثبتی در میزان فروش محصول دارد. شما می توانید ساخت قالب پلاستیک آن ها را به ساپل بسپارید.

معایب بطری پلاستیکی مات چیست؟

  • مات بودن بطری باعث می‌شود محتویات داخل آن دیده نشود.
  • سطح بطری‌های مات بسیار حساس هستند به طوری که خراش‌هارا هم نشان می‌دهند.
  • بطری‌های مات طی یک فرآیند پیچیده ساخته می‌شوند. با افزایش هزینه تولید و ساخت این بطری‌ها هزینه نهایی هم به همان اندازه افزایش می‌یابد.

تصویر طروف پلاستیکی شفاف

مزایا بطری پلاستیکی شفاف چیست؟

  • به راحتی می‌توانید درون بطری را مشاهده کنید.
  • این نوع بطری‌ها در برابر خراش و اثرات لمسی بسیار مقاوم هستند. 
  • تولید بطری‌های شفاف بسیار ساده‌ هستند و هزینه تولید بسیار کمی دارند. 
  • این بطری‌ها جذابیت بصری بسیار بالایی دارند، ظاهر بطری‌های شفاف صاف و صیقلی است.

معایب بطری پلاستیکی شفاف چیست؟

  • سطح براق بطری‌ها بسیار صیقلی و لغزنده است.
  • بطری‌ شفاف اثر انگشت و لکه‌ها را به وضوح نشان می‌دهد.
  • به دلیل شفافیت بالایی که دارد نور را از خود عبور می‌دهد و همین موضوع باعث شده تا نتوان از آن برای نگهداری هر مایعی استفاده کرد.

مواد اولیه تولید ظروف مات و شفاف

تفاوت خواص پلاستیک های شفاف و کدر

1 – پلاستیک های کریستال و یا کدر از استحکام بالاتری برخوردارند در حالیکه پلاستیک های شفاف و آمورف از چقرمگی و شکنندگی بیشتری دارند. مانند abs,pet برای درک بهتر موضوع اجازه بدهید مثالی بزنیم پت را در نظر بگیرید واقع .الیاف پت کریستال است و استحکام بیشتری دارد در حالیکه بطری پت آمورف و یاشفاف است و از استحکام کمتری برخوردار است.

2 – آمورفها در لحظه ذوب جاري نمي شوند و بصورت مذاب ويسكوز باقي مي مانند، همين امر سبب مي شود كه فرآيند شكل دهي و انتقال آنها با دشواري بيشتري صورت گيرد. همچنین دستگاهای اکسترودر پلاستیک های آمورف پیچیده تر هستند. اکسترودر پلی اتیلن نسبت به اکسترودر پت بسیار رایجتر و ساده تر  است و بیشتر نیز ساخته می شود. بنابراین گرانول ساز های پلاستیکهای امورف با کریستال متفاوت است و این نکته ای است که گرانول ساز ها و کسانی که اکسترودر دارند باید به ان توجه کنند.

3 – پلاستیکهای شفاف و یا آمورف به دلیل نامنظم قرار گرفتن زنجیره های و فاصله داشتن بین آنها نسبت به حلالها نفوذ پذیرتر هستند و حلال بهتر در آنها نفوذ می کند در حالیکه پلیمرهای کریستال و یا کدر به دلیل نظم زنجیرها نسبت به حلال ها از نفوذ پذیری کمتری برخوردار هستند و دیرتر حل می شوند.

جمع شدگی کم و یا اصطلاحا   Shrinkage   که یک نقیصه و اشکال زمان قالبگیری تزریقی پلیمرهاplastic injection mold است. در پلاستیک ها آمورف و یا  شفاف کمتر است.این موضوع از ویژگی های مثبت این گروه است.چون زنجیرههای پلیمری امورف بصورت نامنظم است در حالت ذوب هم تغییر حجم کمی دارند.در عوض پلاستیک های کریستال و یا کدر به هنگام ذوب نیز بیشتر منظم می شنود و تغییر حجم آنها زیاد است.

برخي از پليمرهای آمرف در حين سرد شدن و يا در حالت محلول اگر به آرامي رسوب كنند درجة بالایی از كريستال را به وجود مي آورند درجه کريستالی يک پلاستيک را افزايش می یابد.

بنابراین اگر سرد شدن یک پلاستیک مذاب بصورت کنترل شده و با سرعت کم صورت گیرد.مثلا با سرعت  0.1 درجه سلسیوس بر  دقیقه امکان منظم چیدن مولکولها را پیدا می کند که این فرایند موجب افزایش درجه بلورینگی آن می شود.

مهم ترین تفاوت ظروف مات و شفاف

 راه دیگر برای این منظور در کارخانه های تهيه الياف نخ های توليد شده از نايلن 6 را تا (400) درصد طول اوليه آن می کشند تا در اثر تنش وارده ملکولهای نايلن به صورت منظم تری در طول ليف کنار هم قرار گرفته و اصطلاحا درجه کريستالی ليف بالاتر رفته ، خواص مکانيکی آن بهبود يابد ، و پارچه تهيه شده که يکی از مصارف آن جوراب بافی است تنش وارده را بهتر تحمل کرده و عمر منسوج خيلی بيشتر می شود .

در فیلم های BOPP نیز برای ایجاد شفافیت و استحکام از دو جهت با اعمال حرارت در حین شکل دهی می کشند تا علاوه بر ظاهری شفاف استحکام بالایی نیز داشته باشد.در واقع با ایجاد کشش باعثث افزایش زنجیرههای منظم می گردند.

نتیجه: ظاهر يك قطعه پلاستيكی همانند رفتار حرارتي اش اطلاعات مفيدي در زمينه تعيين خواص و شناسايي كيفي آن در اختيار محقق قرار مي دهد.

شفافيت زياد يك قطعه پلاستيكي معمولا آمرف بودن فقدان پركننده آلي يا معدني، عدم حضور مواد رنگي و ميزان كم نرم كننده را نشان مي دهد مانند پلي استايرن، پلي كربنات و . . . .

اگر قطعه پلاستيكي تا حدودي كدر و ابري رنگ باشد نيمه كريستال و يا كريستال با درجه بالا بودن آن پلاستيك را نشان مي دهد مشروط بر آنكه محقق طي آزمون هاي مرتبط به تاييد مشاهدات ظاهری اطمينان يابد مثلا عدم شفافيت پليمر بواسطه حضور افزودني هاي شركت داده شده در آميزه پليمري نيست.

نتیجه گیری

سعی کرده ایم که در این مقاله به شرح کامل در مورد پلاستیک های شفاف و کدر، مزایا و معایب آنها بپردازیم. امیدواریم که مطالب برای شما مفید بوده باشند و شما را در فرآیند تصمیم گیری بمنظور انتخاب نوع ظروف پلاستیکی برای بسته بندی محصولات کمک کرده باشیم.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()